Orbán, a demokrata

  • Tóth Csaba
  • 2015. december 15.

Liberális szemmel – Republikon

Az Európai Unió liberális korszaka helyett egy „demokratikus” korszakra van szükség, mondta Orbán Viktor egy nem régi interjújában. A Fidesz kongresszusán pedig az is kiderült: a párt immár deklaráltan is szembemenne a nyitott társadalmak koncepciójával, az európai és magyar „nép” nevében. Úgy tűnik, a kormányoldal a következő évben egyenesen a demokrácia ellentéteként kívánja pozicionálni a liberalizmust – és az Európai Uniót is.

Orbán Viktor mindig képes volt arra, hogy politikai fogalmakat átdefiniáljon, majd következetes használat segítségével az új definíciót – legalábbis saját táborán belül – széles körben elterjessze. Az elmúlt hetek nyilatkozatai alapján úgy tűnik, a miniszterelnök kísérletet tehet arra, hogy a „liberális” kifejezés átértelmezése után a demokratával is hasonlóan járjon el. E kísérlet annál is inkább fontos, mert Orbán baloldali-liberális ellenzékének egy része „demokrataként” tekint magára. Ha Orbán sikeresen tüntetné fel magát az európai demokrácia képviselőjeként – és pozicionálná ellenfeleit a „liberális elitek” részeként –, az komoly fejtörést okozhat a miniszterelnök hazai kritikusainak is.

Orbán érvrendszerének lényege, hogy az Európai Unió döntései ma nem az „emberek”, hanem az elit érdekeit képviselik; nem a választói elvárások, hanem a politikailag korrekt elit csoportok határozzák meg az európai döntéseket. A kormányfő értelmezésében ezek az elit csoportok liberális elit csoportok, akik ideológiai okokból képviselnek bizonyos álláspontot – miközben az ezzel szemben álló elképzeléseket megbélyegzik, és ellehetetlenítik a képviseletét.

false

Ez az értelmezés szinte minden elemében téves; abszurditása a most vasárnapi Fidesz-kongresszuson is nyilvánvaló volt. Miközben például a hazai jobboldal genderkérdésben rendszeresen liberális „véleménydiktatúráról” beszél, Kövér László mondatai egy mainstream európai jobboldali pártban is elfogadhatatlanok lennének. Lehet, hogy menekültügyben a Fidesz kommunikációja tabukat dönt le, más esetben azonban egy markánsan jobboldali konzervatív álláspontot vesz fel – amit Európában mások nem azért támadnak, mert radikális, hanem mert évtizedekkel meghaladott.

Ezzel együtt nem érdemes lebecsülni Orbán képességét, hogy főleg a hazai politikai térben saját értelmezése szerint definiálja a politikai konfliktusokat. A „demokrácia” és az EU szembeállítása ráadásul nem Orbán találmánya: a radikális jobboldali politikusok Európa-szerte régóta beszélnek a brüsszeli elitek hatalmáról a nemzeti kormányokkal szemben. A demokratikus deficit létező jelenség Európában: arra utal, hogy a brüsszeli szereplők csak többszörös legitimáció szerint kapcsolódnak a választókhoz, akik így nem érzik eléggé magukénak az uniós politikákat.

Orbán azonban másra gondol, amikor a demokráciát állítja szembe Brüsszellel: arra utal, hogy a választói véleményeket Európa-szerte ő jobban képviseli, mint más uniós politikusok. Csakhogy ezen a ponton logikája megbicsaklik. Orbán ellenfelei ugyanis nem brüsszeli bürokraták, hanem komoly felhatalmazással rendelkező választott politikusok. Angela Merkel, Orbán „ellenpólusa” pontosan ugyanakkora belpolitikai felhatalmazással bír, mint a magyar miniszterelnök. Azt, hogy az európai társadalmak mit gondolnak, nehéz egységesen megítélni. A hétvégi francia választások például a Nemzeti Front visszaszorulását hozták, a közelgő spanyol választáson pedig egy radikális baloldali és egy radikális liberális párt jelent újszerűséget – és nyoma sincs az Orbán-féle retorikának.

false

A miniszterelnöki kommunikáció egy másik problémát is jelenthet a Fidesz számára: európai szinten egyre nyilvánvalóbb, hogy Orbán nem az Európai Néppárt, hanem a radikális jobboldal álláspontját osztja. Nem véletlenül Le Pen mellett szerepel Orbán az Economist címoldalán – a magyar kormányfő egyre jobbra tolódik saját pártcsaládjához képest.

Európa nem egy Orbán – és a hozzá hasonlók – által dominált korszak előtt áll –, ami nem azt jelenti, hogy nem lehetnek valódi veszélyei, ha a hazai politikai térben a miniszterelnök képes lesz a „demokrata” szót is kisajátítani. A Fidesz ellenfelei akkor tudják ezt megakadályozni, ha nem egyszerűen minősítik Orbán politikáját, hanem vitatkoznak vele. A magyar – és gyakran az európai – baloldaliak és liberálisok sokszor nem mennek tovább annál, hogy veszélyesnek, populistának vagy felelőtlennek minősítik Orbán politikáját – anélkül, hogy részletekbe menve és konkrétan cáfolnák, miért kritizálják elképzeléseit.

Orbán egyre inkább beleéli magát abba a szerepbe, hogy ő Európa „megmentője” – és az ő értelmezésében az európai hagyomány alapja a nemzet és a kereszténység. Valójában azonban a mai Európa liberális Európa; Európát a kapitalizmus, a jogállamiság és a liberális demokráciák tették erőssé. Aki a liberális vívmányokat támadja, nem megvédi, hanem lerombolja az európai hagyományokat.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.