Milliárdok mágusai – avagy hogyan beszéljünk bonyolult ügyekről érthetően?

  • Madlovics Bálint
  • 2016. május 10.

Liberális szemmel – Republikon

Amíg az ellenzék nem tud erre választ adni, addig nincs semmi esélye.

A cím első felét Mong Attila és György Bence oknyomozó újságíróktól kölcsönöztem. 13 éve adtak ki ezzel a címmel egy kitűnő könyvet a brókerbotrányokról, illetve ahogy valószínűleg a legtöbben emlékeznek rá: a Kulcsár-ügyről. A könyv, mint a meleg hangú ajánlók fogalmaznak, okos és lényegre törő. A két szerző arra vállalkozott, hogy végigvezeti az olvasót a rendkívül szövevényes, politikai és gazdasági szálakkal tarkított ügyön, lépésről lépésre. A közérthetőség viszont egy ilyen ügynél korántsem egyszerű feladat, lévén az eset természetéből adódóan rengeteg számmal, névvel és egyéb adattal kell, hogy megismertessék az olvasót. A könyvben több mint kétszáz oldalon keresztül csak úgy röpködnek a milliárdok – olyan összegek, amiket egy normális ember aligha tud az életében bármihez is kötni, így jószerivel föl sem nagyon fogja ezek súlyát vagy jelentőségét.

Mit tud kezdeni egy ilyen bonyolult üggyel egy politikus? Hogy magyarázza el a választóinak? Elméleti válaszok helyett nézzük meg, mi történt a gyakorlatban. A tartalmas oknyomozó munkából a legnagyobb karriert egy mindössze két oldalon (110–111. o.) kifejtett legenda futotta be. Ez szólt az ún. 70-30-as megállapodásról, vagyis arról, hogy a Fidesz és az MSZP, az akkor két legnagyobb párt pártpénztárnokai megegyeztek abban, hogy a mindenkori kormányhoz és ellenzékhez köthető gazdasági körök rendre 70 és 30 százalékos arányban nyerik el az állami közbeszerzéseket. Egy évvel a könyv megjelenése után, 2004-ben Dávid Ibolya, az akkor még parlamenti párt MDF elnöke zászlajára tűzte ezt a számarányt, mutatva a két nagypárt korruptságát. Ezt persze Dávid más ügyekkel is bizonygathatta volna. Akár Mongék könyvéből, de akár a korábbi kormányzati időszakok emlékezetesebb ügyeit fölemlegetve is számos sokmilliós, sőt milliárdos tételt előhozhatott volna ellenfelei hiteltelenítése céljából. A Kulcsár-ügy maga is számos ponton gyanúba keverte mind az MSZP-t, mind a Fideszt. Ő mégis a 70-30 mellett döntött.

A döntés logikája egyértelműnek tűnik: ez két egyszerű szám. Tömör, velős összefoglalója a fölfoghatatlan milliárdmozgásoknak. A dolog viszont mégsem ilyen egyszerű. A 70-30 nemcsak két szám, hanem önmagában egy történet. Azt mondja: a két nagy párt nem pusztán korrupt, hanem „kéz kezet mos” alapon egymást támogatják is. Nem érdemes hát, kedves választópolgár, rájuk szavazni, hisz mindketten érdekeltek a korrupt viszonyok fönntartásában – szemben az MDF-fel, amely a „normális Magyarországért” száll síkra. A számaránnyal tehát Dávid a belpolitikai eseményeket magyarázó keretet adott a hallgatóságának. Egy olyan világképet, amelyben függetlenül attól, hogy hány milliós vagy milliárdos ügyek kerülnek elő, vagy hogy pontosan mik a részletek, világos a szereposztás – mind a nagy pártok, mind a velük szemben álló kis párt tekintetében. Egy ilyen, ún. értelmezési keretet magáévá téve egy választónak már nem kell a politikus, hogy minden egyes ügynél a szájába rágja a megfelelő válaszokat; azokat a keretből már ő maga is le tudja vezetni.

false

A professzionális politikai kommunikáció első lépése, hogy eldöntsük, mi a cél. Dávid esetében ez világos volt: egyenlő távolságtartás a két párttól, és 2006-ban önállóan bejutni a Parlamentbe. (Ez egyébiránt sikerült is, nem úgy, mint a 2002-es választásokon, amikor az MDF a Fidesszel együtt indult.) Ez volt az a számára kívánatos eredmény, amelyet szolgált az a történet – vagy elegánsabban szólva narratíva –, amit a 70-30 is sugallt, illetve amiknek alá volt rendelve minden nyilatkozat, kimondott szó és mondat.

Nem tisztem megítélni, hogy mi a jelenlegi ellenzéki pártok és egyéb, kormánnyal szemben álló erők tényleges célja. Ezt döntsék el ők. Mindazonáltal ha ez megvan, akkor célszerű lenne ennek alárendelve kommunikálniuk. Vegyük például a közelmúlt egyik legnagyobb botrányát, a Matolcsy György és az általa vezetett MNB alapítványainak költéseit. Sokmilliárd forintos, szövevényes ügy, politikai és gazdasági összefonódásokkal. Hogyan reagált eddig az ellenzék? Az ügy korrupciós, törvénytelen jellegét hangsúlyozták: hogy Matolcsyék mennyi milliárdot „osztanak szét a haveroknak”, hogy hűtlen kezelést valósítanak meg, és hogy az MNB-nek egyébként sincs joga a nyeresége fölött rendelkezni és azt bármire elkölteni, úgyhogy a pénzt egy az egyben be kéne fizetnie a költségvetésbe. Ezekkel a válaszokkal pont az a baj, hogy hiányzik belőlük az, ami a 70-30-ban megvolt: a történetjelleg. Mondhatni részletkérdések, amikhez ha nem adnak sajátos értelmezési keretet, a hallgatóságban a már meglévő világkép alapján állnak össze: egy újabb ügyként a lopások végeláthatatlan sorában, amelybe a magyar emberek már egyébként is beletörődtek. Az egyes ügyek, illetve a róluk szóló kijelentések sohasem önmagukban értelmeződnek. Ezért is a profi politikai kommunikáció második lépése a közeg számbavétele. A harmadik lépés pedig, hogy olyan értelmezési keretet alkossunk, amely a megismert közegben olyan hatást fejt ki, mely a cél felé terel. Az ügy apropóján tehát egy olyan világképet kell adni, amiből világosan következik akár az egész rendszer negatív jellege. S amelyből kiindulva aztán világosan lehet beszélni arról is, hogy miért érdemes a választónak az adott pártot vagy a kormánnyal szemben álló erőt a támogatásáról biztosítani.

A 70-30 blikkfangos, világos szimbólum volt, de nem ez hozta meg a sikerét, hanem az, hogy volt mit szimbolizálnia. Hogy kvázi a „címe” tudott lenni egy olyan „sztorinak”, aminek révén az emberek a híreket fogyasztva mindig tudhatták, függetlenül a szóban forgó milliárdoktól, hogy ki a „rossz” és ki a „jó”. Ilyen átfogó narratívát kell, hogy a kritikák és a megszólalások fölépítsenek, mert ha ez nem történik meg, akkor a hallgatóság el fog veszni a milliárdok mágusainak bűvöletében.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.