A politikai és civil cselekvés ellentmondása

  • Mikecz Dániel
  • 2016. május 5.

Liberális szemmel – Republikon

A civilek látókörébe beletartozhat minden ember, tekintet nélkül kultúrájára, osztályhelyzetére, származására, vallására. A pártok nem lehetnek ennyire megengedőek.

A Nol Tv tudósítása szerint Orbán Viktor a felcsúti kisvasút megnyitóján az építkezések, beruházások „cinikus” ellenzőiről szólva az következő megállapítást tette: „Ha csinálni akarunk valamit, akkor nem úszhatjuk meg a támadásokat, küzdeni kell.” A miniszterelnök tömören foglalta össze a politika lényegét, azaz alapvetően konfliktusos jellegét. A konfliktus, az egyéni és – jobb esetben – a politikus számára referenciaként szolgáló csoport érdekeinek képviselete, érvényesítése a politika minden szintjén megjelenik. Tetten érhető nem csak az egyes politikai pártcsaládok, de jelenleg a kisebb baloldali pártok között is, sőt akár egy kisebb önkormányzati frakcióban is felütheti a fejét a „pártütés”. Mindezt a választók gyakran úgy értékelik, mint felesleges veszekedést, az egység hiányát, nem tanácsos tehát a pártok szempontjából túlzott mértékben a nyilvánosság elé vinni a belső vitákat. A politika konfliktusos jellege azonban nem oldható fel teljes mértékben, hiszen azzal az érdekek sokféleségét, tehát a pluralizmust tagadnánk. Ez utóbbi tény azonban nem akadályozza abban a politikusokat, hogy saját partikuláris politikájukat úgy állítsák be, mint ami megjeleníti az egész politikai közösség érdekét és akaratát, azaz magát a pluralizmus számolják fel.

A politikai cselekvés konfliktusos és alapvetően partikuláris realitásával szemben a civil szervezetek tevékenységére úgy szokás hivatkozni, hogy azok a humánus értékek univerzalizmusa alapján cselekednek úgy, hogy a lehető legtöbb ember számára elérhető jót teremtsenek. A civil társadalom, a civil cselekvés univerzális felfogása szerint nem lehet senkit sem kizárni abból, hogy részesüljön a civilek által előállított javakból, tehát alapvetően inkluzív. Ezzel szemben vannak olyan civil csoportok, amelyek nem kizárólag saját tagjaik érdekeit nézik. Ezek közé nem csupán a „rossz civil társadalom” diszkriminatív megkülönböztetést alkalmazó csoportjai tartoznak, de a NIMBY-tüntetések és a pusztán szakmai vagy területi érdeket képviselő szervezetek is.

false

Az univerzalizmus-partikularizmus viszonyának vizsgálata azért lényeges kérdés, mert a 2010-es kormányváltás óta a baloldal politikai revitalizációjának kulcsát sokan a civil mozgalmakban látják. A Szolidaritás és a Milla az Együtt politikai párt formájában intézményesedtek, azonban átütő politikai sikert nem tudtak elérni a 2014-es országgyűlési választásokon. Később a 2014 végi netadós tüntetések jelentették sokak számára új politikai pólus, alternatív politikai szervezetek létrejöttének lehetőségét. A netadós tüntetések azonban nem váltották be ezeket a reményeket. A baloldali és liberális politika megújításának igénye, a civil szereplők magas elfogadottsága és azoknak a politikához való ellentmondásos viszonya továbbra is kézzelfogható jelenség. A civil és a politikai cselekvés viszonyának tisztázása ugyanakkor alapvető feltétele a sikeres politizálásnak.

Az univerzalizmusra törekvő civil cselekvés azért is lehet nagyvonalú a számára referenciaként szolgáló csoport határait illetően, mert alapvetően mások a céljai, mint a politikai pártoknak. A civilek tevékenységének látókörébe beletartozhat minden ember tekintet nélkül annak kultúrájára, osztályhelyzetére, származására, vallására. A pártok nem lehetnek ennyire megengedőek, nekik ugyanis választói többséget kell kovácsolniuk, így fel kell vállalniuk az alapvető emberi- és politikai jogok tiszteletben tartása mellett bizonyos csoportok, szakpolitikák kiemelt támogatását. Elvileg ennek tisztázására szolgálnak a pártok választási programjai.

A hatékony politikai cselekvés szempontjából tehát valóban szükség van a konfliktusok felvállalására. Az univerzális értékekre hivatkozó civil szervezetek fontos feladatot töltenek be, de az identitáspolitika, az egyes kisebbségek összefűzése és a depolitizálás révén nem lehet olyan többséget alkotni, amely választási győzelemhez vezethet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."