Népszavazási esélyek

  • Reiner Roland
  • 2015. október 7.

Liberális szemmel – Republikon

A múlt héten kiderült, hogy a „rendszerbontó népszavazás” egyik kérdése már egészen biztosan nem lesz szavazás tárgya. Különösen látványos, hogy a pedagógus-szakszervezetek milyen kevés aláírást tudtak szállítani.

A múlt héten kiderült, hogy a „rendszerbontó népszavazás” egyik kérdése már egészen biztosan nem lesz szavazás tárgya: a tankötelezettségről szóló kérdés feltevését alig 90 ezer ember támogatta a szükséges 200 ezer helyett. A kezdeményező Új Magyar Köztársaság szóvivője, Vajda Zoltán értékelésekor úgy nyilatkozott, az eredmény „megmutatta az ellenzék szervezeti erejének, társadalmi beágyazottságának roppant gyengeségét, némelyikük rendszerváltó elszántságának korlátait”. A levont tanulságok között első helyen szerepelt a pártok és civilek teljesítményének szembeállítása, ami különösen azért szembetűnő, mert az akciót más esetben mint egy jó összefogás (első) példájaként emlegették.

A kudarc okai között természetesen több szempontot is lehet találni: a nyár közepén indított aláírásgyűjtés egészen biztosan nem kedvezett a szervezőknek, a választók ilyenkor hagyományosan kevésbé foglalkoznak politikával. Másrészt a fajsúlyosnak tekinthető kérdéseket végül a Nemzeti Választási Bizottság és a Kúria nem engedte tovább, így a megmaradt témák legfeljebb szimbolikus jelentőséggel bírhattak – a kezdeményezés „rendszerbontó” kifejezése is erre akart reflektálni. Érdemes ugyanakkor megemlékezni arról, hogy 2012 tavaszán (politikai aktivitás szempontjából talán kedvezőbb időpontban) az LMP hasonlóan „nem túl erős” kérdésekben kezdett aláírásgyűjtésbe (a tankötelezettség korhatára ott is szerepelt), mégis 160 ezer aláírásig jutott.

A Fidesz–KDNP még a 2010–2014-es parlamenti ciklusban jelentősen nehezítette a népszavazási kezdeményezést: egyrészt szűkítette a feltehető kérdések körét, másrészt az érvényességi feltételeket is szigorította. Utóbbi alapján egy esetleges sikeres aláírás után is igen nehéz dolga lenne a kezdeményezőnek, ugyanis a sikeresség feltétele, hogy a választásra jogosultak fele megjelenjen. (A korábbi rendszer szerint az eredményesség feltétele, hogy az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele, de legalább az összes választópolgár több mint egynegyede a megfogalmazott kérdésre azonos választ adjon.) A 200 ezer aláírás ugyanakkor változatlan elem – ezt az akadályt a régi és új rendszerben is meg kell(ene) ugrani a kezdeményezőnek.

false

Az Új Magyar Köztársaság mostani aláírásgyűjtésében különösen látványos, hogy a pedagógus-szakszervezetek milyen kevés aláírást tudtak szállítani: a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Pedagógusok Szakszervezete és a Közművelődési és Közgyűjteményi Dolgozók Szakszervezete közösen alig több mint 2500-at. Noha a szakszervezeti mozgalom Magyarországon gyenge érdekérvényesítő, láttunk már komoly országos akciót – például mikor a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége a 2012-es nemzeti konzultáció leveleit gyűjtötte össze, hogy jótékony célra fordítsa. Az oktatási szakszervezetek részéről azonban sem a mostani akció során, sem korábban nem igazán láttunk hasonló aktivitást. Természetesen ennek egyik oka lehet a félelem: a pedagógusokat – és általában az oktatást – az elmúlt évek során folyamatos, politikavezérelt átalakítás éri, elég csak a mostani Pedagógus Etikai Kódexre vagy az egymást ellenőrző csoportok felállítására gondolni.

A sikeres aláírásgyűjtés mindenképp lendületet adott volna az Orbán-rendszerrel kritikus ellenzéki erőknek, civileknek és pártoknak egyaránt. A kudarcból azonban van még idő tanulni, ám ez csak akkor javíthat az ellenzék helyzetén, ha minden szereplő kellően önkritikusan tud értékelni. Egyrészt látni kell, hogy az Új Magyar Köztársaság csoport bár a többi szereplőhöz képest jól teljesített, korántsem tudott túllépni a Facebook-jelenlétből fakadó „virtuális” jelenléten. Noha az elmúlt egy év során látott több tízezres – sőt akár százezres – tüntetések szervezése is csupán Facebook-aktivitásból indult, ebből korántsem sikerült elég aláírást realizálni. Ezen egyébként az aláírási periódusban tartott politikai nagygyűlés talán segíthetett volna.

A népszavazás jó módja a fontos politikai kérdések eldöntésének. (Republikon-Ipsos, 2015)

A népszavazás jó módja a fontos politikai kérdések eldöntésének. (Republikon-Ipsos, 2015)

 

Másrészt fontos tanulság ez az ellenzéki pártok számára is: eredményük elmaradt a várhatótól – elég csak ismét az LMP 2012-es, 160 ezres aláírásszámára gondolni, vagy arra, hogy 2014-ben, a választásokat megelőző ajánlási időszakban e pártoknak nem okozott gondot az induláshoz szükséges aláírásszám teljesítése. Az ellenzéki pártok részéről a népszavazás pedig könnyen lehetne mozgósítóeszköz: kutatási adatok szerint mind a társadalom, mind saját szavazóik egyetértenek azzal, hogy a népszavazás jó eszköz arra, hogy fontos politikai kérdésekben döntsünk. Harmadrészt pedig egy népszavazási kezdeményezésnek igenis építenie kell a szakszervezetekre, érdekvédelmi szervezetekre: láttuk, hogy az egészségügyi dolgozók mellett komoly szolidaritást mutattak más ágazatok képviselői is; hasonló kiállásra lenne szükség más szféra részéről is.

A Fidesz számtalan társadalmi csoportot hozott nehéz helyzetbe az elmúlt öt év során: a közös fellépés lehetőségei akkor is adottak, ha a Nemzeti Választási Bizottság és a Kúria mellett már az Alkotmánybíróság is azon szervezetek közé tartozik, amelyek sokkal inkább nehezítik, mint segítik a népszavazások kiírását és megtartását Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.