Orbán Viktor – Európa legfontosabb embere?

  • Tóth Csaba
  • 2015. december 6.

Liberális szemmel – Republikon

Az év emberének választotta az európai Politico Orbán Viktort. Bár a helyezés nem jelenti Orbán teljesítményének támogatását, az elismerés jelzi: Orbán ma már nemcsak a magyar, hanem az európai politikát is alakítja.

Orbán megmozgatja az európai állóvizet, és az európai elittel szembeni, „unortodox” megoldásokat az európai közbeszéd részévé teszi – nagyjából így hangzik az indoklás, hogy Orbán miért lett Európa legmeghatározóbb politikusa. Ha félre is tesszük az ilyen listák módszertani problémáit, akkor is világos: a magyar kormányfőt politikai sikerei egyre népszerűbbé teszik az európai jobboldalon. Más kérdés, hogy e népszerűség elsősorban a jobbszélen jelenik meg, s hogy nem megoldásainak tartalmi erényei, hanem a populista kommunikáció hozta politikai sikerek válnak irigység tárgyává.

Az európai közbeszéd alakulása azonban nem jelenti azt, hogy a magyar miniszterelnök további politikai sikerekre tudja váltani fellépését. Sőt: paradox módon éppen az általa javasolt megoldások jelenthetnek problémákat számára. Az Európai Unió előtt jelenleg három fejlődési irány áll – mindhárom sajátos veszélyekkel a magyar miniszterelnökre nézve.

Orbán Viktor bátran felvállalja, hogy a nemzetek Európájának koncepcióját támogatja: azt, hogy a brüsszeli központtal szemben több hatáskör maradjon a tagállamoknál. A nemzeti érdekérvényesítés vezérelte a kerítés felállításánál is: bár Európa védelméről beszél, fő célja, hogy Magyarországra ne érkezzenek menekültek. A nemzetállami logika azonban az európai megoldások tagadásán nyugszik. Orbán egyre gyakrabban beszél a magyar megoldásokról, mint követendő példákról, azt sugallva, hogy az ország lazább, kevésbé beavatkozó Unió mellett még sikeresebb lehetne.

OV, a nagy varázsló

OV, a nagy varázsló

 

Csakhogy ez az érvrendszer Brüsszelben és Berlinben a következő uniós költségvetési tárgyalások alkalmával azt is jelentheti: Magyarország kevesebb pénzt kapjon strukturális és kohéziós alapokból. A magyar jobboldal szereti az uniót úgy beállítani, mint ahol a támogatások „járnak”, ám a közösségi szolidaritás „beavatkozás”. Nem egy politikus vetette már fel, hogy ha Magyarország maga képes sikeres lenni, akkor nincs is szüksége a brüsszeli forrásokra. Az árukapcsolást a támogatások és a napi politikai csatározások között még nem tették meg – ám mindez csak idő kérdése. Annál is inkább, mert a populisták között nincs olyasfajta szolidaritás, mint a liberálisok vagy föderalisták között: egy holland vagy német populista számára népszerű lehet a holland vagy német adóforintok otthon tartása.

Az elmúlt hetekben felvetődött egy másik fejlődési irány is: a kétsebességes Európa képe. A holland „mini-Schengen” javaslat lényege az lenne, hogy egy „mag” Európát védeni kell – miközben a periféria országai küzdjenek meg maguk saját problémáikkal. Egy ilyen mag-Európának Nyugat-Európa része lehet – de Magyarország aligha. Márpedig minél erőteljesebbé válik a lengyel választások után egyre láthatóbb nyugat-kelet törésvonal, úgy lesz ez a gondolat is egyre népszerűbb Nyugat-Európa fővárosaiban. Ha pedig az orbáni politika következménye az lesz, hogy nemcsak Röszkénél, hanem Hegyeshalomnál is kerítés lesz, azt a magyar választók is nehezen fogadják majd el.

Végül, egyáltalán nem kizárt, hogy Európa a föderalizmus felé fordul a mostani válság hatására. Már a görög válság idején érzékelni lehetett, hogy a nemzetállami megoldások után egyre többen az egységes európai pénzügypolitikában látták volna a biztosítékot, hogy ne ismétlődjön meg az euróválság. A menekültkérdésnek is lehet ilyen megoldása; ugyan Németország még nem kötelezte el magát ebben az irányban, nem ez lenne az első eset, hogy Európa az egységét ért kihívásra éppen a mélyebb integrációval válaszol. Már csak annál is inkább, mert a menekültválság tipikusan olyan probléma, amit nemzetállami szinten nagyon nehéz kezelni. Márpedig egy föderalizálódó Európában a nemzetállami víziók mellett kardoskodó miniszterelnök el is szigetelődhet.

Azt, hogy tartósan milyen politikai következményei lesznek Európában a menekültválságnak, ma még lehetetlen megmondani. A karakteres és radikális álláspont azonban nem feltétlenül jelenti majd ezen álláspont győzelmét. Az európai egységben érdekeltek hosszú távon akár még hálásak is lehetnek azért, hogy a magyar kormányfő felkavarta az európai állóvizet – talán éppen a radikálisan nemzetállampárti álláspont artikulálása vezethet a szemben álló alternatíva világosabb megfogalmazásához.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.