Protesztivál

  • Mikecz Dániel
  • 2015. június 16.

Liberális szemmel – Republikon

A 90-es évek óta kezdtek felfutni a különböző nyári fesztiválok Magyarországon is, amelyek az utóbbi évtizedben már nem csak az alternatív, underground zenei stílusokhoz és fogyasztói mintákhoz kötődnek. A fesztiválozás a szórakozásról, a kikapcsolódásról, a közösségi létről szól, és ez utóbbi mozzanat miatt gyakran hordoz implicit vagy olykor explicit politikai üzenetet egy-egy zenei fesztivál, nyári karnevál. Másfelől pedig sokszor a direkt politikai tiltakozásokon jelennek meg a karneváli eszközök vagy formák.

A 90-es évek óta kezdtek felfutni a különböző nyári fesztiválok Magyarországon is, amelyek az utóbbi évtizedben már nem csak az alternatív, underground zenei stílusokhoz és fogyasztói mintákhoz kötődnek. A fesztiválozás a szórakozásról, a kikapcsolódásról, a közösségi létről szól, és ez utóbbi mozzanat miatt gyakran hordoz implicit vagy olykor explicit politikai üzenetet egy-egy zenei fesztivál, nyári karnevál. Másfelől pedig sokszor a direkt politikai tiltakozásokon jelennek meg a karneváli eszközök vagy formák.

A politikai tiltakozások kapcsán a híradások, elemzések legtöbbször a tiltakozó csoport követeléseit, a résztvevők számát, és bizonyos esetekben a tiltakozás erőszakos voltát emelik ki. Ritkábban esik szó a tiltakozások szimbolikus, performatív dimenziójáról; kivételt azok a – hazánkban ritkább – tiltakozó események képeznek, amelyeket látványos karneváli elemek, színes maskarák és ötletes bábuk, transzparensek kísérnek. Az olyan tiltakozó eseményeket, amelyek programjukban, külsőségeikben a zenei, kulturális fesztiválokra, művészeti happeningekre emlékeztetnek, nevezik protesztiválnak.

Mayfest

Mayfest

 

Maga a protesztivál kifejezés John Jacobs ausztrál „ötletzsokéhoz” és kulturális aktivistához köthető. A protesztivál olyan hagyományokra épít, mint az 50-es évek végén kibontakozó Szituacionista Internacionálé, a 60-es évekből a fluxus mint nemzetközi művészeti irányzat, illetve a hazánkban is ismert ellenkulturális mozgalmak. A világszerte legismertebb protesztivál a Notting Hill Carnival Londonban, amely a karibi bevándorlók emancipációs küzdelmének fontos eszköze volt. Ugyanezzel a funkcióval bírnak a nyáron rendre megrendezett, karnevális hangulatú Pride felvonulások az LMBTQ-mozgalom esetében. A könnyű szórakozás azonban csillapíthatja is a tiltakozás élét. A berlini városvezetés nagyszerű ötlete volt az egynapos Mayfest megrendezése Kreuzbergben május elsejére: a radikális baloldali csoportokat és a május elsejei erőszakos tüntetéseket így végül nem a készenléti rendőrök, hanem a fűben szórakozó berliniek tudták – bizonyos fokig – megfékezni, pacifikálni.

Az ellenkultúra legismertebb irányzata Magyarországon a 80-as években az új hullám, amelyhez többek között olyan zenekarok kötődtek, mint a Kontroll Csoport, az Európa Kiadó, a Balaton, a Trabant, az URH. 1991-ben és 1992-ben a késői új hullám zenekarainak részvételével szervezték meg a Pálvölgyi-barlangnál a nagy sikerű Nap-Nap Fesztivált, amely a Sziget közvetlen előzményének tekinthető. Hazánkban manapság a legismertebb protesztivál pedig a Jobbikhoz sok szálon kötődő Magyar Sziget, amely explicit politikai üzenetet hordoz. De az olyan alternatív fesztiválok, mint például a Művészetek Völgye vagy az O.Z.O.R.A. Fesztivál is rendelkeznek társadalmi küldetéssel, még ha ez nem is annyira közvetlenül politikai jellegű, mint a radikális jobboldal esetében.

Notting Hill Carnival

Notting Hill Carnival

 

A protesztiválok szoros összefüggésben vannak az egyéni és közösségi autonómiát az alkotói kreativitáson keresztül elérni kívánó törekvésekkel. A tiltakozásnak ez a formája tehát sokat merít a művészeti mozgalmak eszme- és eszközkészletéből. A protesztiválok esetében nem is lehet élesen elválasztani a politikai tiltakozást az esztétikai önkifejezéstől. Maguk a témák, az értelmezési keretek is a kreativitás, az önkifejezés jogához, az elidegenedéshez, az „életvilág gyarmatosításához” kapcsolódnak. Nem véletlen, hogy ez a forma a felsőoktatás kibővülése, az alkotói ambíciókkal rendelkező, de a hagyományos munkaerőpiacba integrálódni nem képes réteg megjelenése után terjedt el.

Ezek az események másrészről az alternatív életforma, egy idealizált társadalmi berendezkedés laboratóriumai voltak. Ilyenek voltak a 60-as években az Egyesült Királyságban a New Age utazók, a 70-es években az Egyesült Államokban a Rainbow Family.

Bár nagyobb médiaérdeklődésre számíthatnak a karneváli elemeket alkalmazó demonstrálók, ezeknek a látványos formáknak nem kizárólagos célja a média figyelmének felkeltése. Az önkifejező tiltakozások lehetőséget kínálnak a résztvevőknek a mélyebb elköteleződésre, erősítik az összetartozást. Másfelől a tiltakozások hatása is nagyobb lehet az egyre inkább a vizualitás köré szerveződő közösségi, internetes alkalmazások révén.

Nem minden fesztivál hordoz politikai jelentést. A protesztivál azonban lehetőséget ad mind a kivonulásra, mind a társas-társadalmi cselekvésre. Mindez azért lényeges, mert egy újabb bizonyítékát adja annak, hogy a választói, állampolgári passzivitás, enerváltság nem általános jelenség, hanem a jelenlegi részvételi lehetőségek elégtelenségéből fakad.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.