Protesztivál

  • Mikecz Dániel
  • 2015. június 16.

Liberális szemmel – Republikon

A 90-es évek óta kezdtek felfutni a különböző nyári fesztiválok Magyarországon is, amelyek az utóbbi évtizedben már nem csak az alternatív, underground zenei stílusokhoz és fogyasztói mintákhoz kötődnek. A fesztiválozás a szórakozásról, a kikapcsolódásról, a közösségi létről szól, és ez utóbbi mozzanat miatt gyakran hordoz implicit vagy olykor explicit politikai üzenetet egy-egy zenei fesztivál, nyári karnevál. Másfelől pedig sokszor a direkt politikai tiltakozásokon jelennek meg a karneváli eszközök vagy formák.

A 90-es évek óta kezdtek felfutni a különböző nyári fesztiválok Magyarországon is, amelyek az utóbbi évtizedben már nem csak az alternatív, underground zenei stílusokhoz és fogyasztói mintákhoz kötődnek. A fesztiválozás a szórakozásról, a kikapcsolódásról, a közösségi létről szól, és ez utóbbi mozzanat miatt gyakran hordoz implicit vagy olykor explicit politikai üzenetet egy-egy zenei fesztivál, nyári karnevál. Másfelől pedig sokszor a direkt politikai tiltakozásokon jelennek meg a karneváli eszközök vagy formák.

A politikai tiltakozások kapcsán a híradások, elemzések legtöbbször a tiltakozó csoport követeléseit, a résztvevők számát, és bizonyos esetekben a tiltakozás erőszakos voltát emelik ki. Ritkábban esik szó a tiltakozások szimbolikus, performatív dimenziójáról; kivételt azok a – hazánkban ritkább – tiltakozó események képeznek, amelyeket látványos karneváli elemek, színes maskarák és ötletes bábuk, transzparensek kísérnek. Az olyan tiltakozó eseményeket, amelyek programjukban, külsőségeikben a zenei, kulturális fesztiválokra, művészeti happeningekre emlékeztetnek, nevezik protesztiválnak.

Mayfest

Mayfest

 

Maga a protesztivál kifejezés John Jacobs ausztrál „ötletzsokéhoz” és kulturális aktivistához köthető. A protesztivál olyan hagyományokra épít, mint az 50-es évek végén kibontakozó Szituacionista Internacionálé, a 60-es évekből a fluxus mint nemzetközi művészeti irányzat, illetve a hazánkban is ismert ellenkulturális mozgalmak. A világszerte legismertebb protesztivál a Notting Hill Carnival Londonban, amely a karibi bevándorlók emancipációs küzdelmének fontos eszköze volt. Ugyanezzel a funkcióval bírnak a nyáron rendre megrendezett, karnevális hangulatú Pride felvonulások az LMBTQ-mozgalom esetében. A könnyű szórakozás azonban csillapíthatja is a tiltakozás élét. A berlini városvezetés nagyszerű ötlete volt az egynapos Mayfest megrendezése Kreuzbergben május elsejére: a radikális baloldali csoportokat és a május elsejei erőszakos tüntetéseket így végül nem a készenléti rendőrök, hanem a fűben szórakozó berliniek tudták – bizonyos fokig – megfékezni, pacifikálni.

Az ellenkultúra legismertebb irányzata Magyarországon a 80-as években az új hullám, amelyhez többek között olyan zenekarok kötődtek, mint a Kontroll Csoport, az Európa Kiadó, a Balaton, a Trabant, az URH. 1991-ben és 1992-ben a késői új hullám zenekarainak részvételével szervezték meg a Pálvölgyi-barlangnál a nagy sikerű Nap-Nap Fesztivált, amely a Sziget közvetlen előzményének tekinthető. Hazánkban manapság a legismertebb protesztivál pedig a Jobbikhoz sok szálon kötődő Magyar Sziget, amely explicit politikai üzenetet hordoz. De az olyan alternatív fesztiválok, mint például a Művészetek Völgye vagy az O.Z.O.R.A. Fesztivál is rendelkeznek társadalmi küldetéssel, még ha ez nem is annyira közvetlenül politikai jellegű, mint a radikális jobboldal esetében.

Notting Hill Carnival

Notting Hill Carnival

 

A protesztiválok szoros összefüggésben vannak az egyéni és közösségi autonómiát az alkotói kreativitáson keresztül elérni kívánó törekvésekkel. A tiltakozásnak ez a formája tehát sokat merít a művészeti mozgalmak eszme- és eszközkészletéből. A protesztiválok esetében nem is lehet élesen elválasztani a politikai tiltakozást az esztétikai önkifejezéstől. Maguk a témák, az értelmezési keretek is a kreativitás, az önkifejezés jogához, az elidegenedéshez, az „életvilág gyarmatosításához” kapcsolódnak. Nem véletlen, hogy ez a forma a felsőoktatás kibővülése, az alkotói ambíciókkal rendelkező, de a hagyományos munkaerőpiacba integrálódni nem képes réteg megjelenése után terjedt el.

Ezek az események másrészről az alternatív életforma, egy idealizált társadalmi berendezkedés laboratóriumai voltak. Ilyenek voltak a 60-as években az Egyesült Királyságban a New Age utazók, a 70-es években az Egyesült Államokban a Rainbow Family.

Bár nagyobb médiaérdeklődésre számíthatnak a karneváli elemeket alkalmazó demonstrálók, ezeknek a látványos formáknak nem kizárólagos célja a média figyelmének felkeltése. Az önkifejező tiltakozások lehetőséget kínálnak a résztvevőknek a mélyebb elköteleződésre, erősítik az összetartozást. Másfelől a tiltakozások hatása is nagyobb lehet az egyre inkább a vizualitás köré szerveződő közösségi, internetes alkalmazások révén.

Nem minden fesztivál hordoz politikai jelentést. A protesztivál azonban lehetőséget ad mind a kivonulásra, mind a társas-társadalmi cselekvésre. Mindez azért lényeges, mert egy újabb bizonyítékát adja annak, hogy a választói, állampolgári passzivitás, enerváltság nem általános jelenség, hanem a jelenlegi részvételi lehetőségek elégtelenségéből fakad.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.