Újra akcióba lendültek a Ligetvédők

  • Mikecz Dániel
  • 2017. július 5.

Liberális szemmel – Republikon

A Városliget-projekt sosem lesz vállalható rendes politikusnak, múzeumi embernek, építésznek.

Újra akcióba lendültek a Ligetvédők, miután a kivitelezők egy öreg fát szerettek volna átültetni az ’56-os emlékmű mögött, a fa azonban a zöld aktivisták szerint nem élte volna túl a szakszerűtlen beavatkozást. A Ligetvédők már több mint egy éve küzdenek a Városliget zöld felületét jelentősen csökkentő múzeumi negyed fairtása ellen. Valódi küzdelemről van szó, amelyet nem kizárólag transzparensekkel, szavakkal, hanem békés, passzív formában a saját testükkel is folytatnak az aktivisták. A munkagépekhez láncolják magukat, a buldózerek elé fekszenek, ülősztrájkkal, foglalással akarják megakadályozni egy épület elbontását. A hatóságokat, a beruházók által kirendelt biztonsági őröket, de a kivitelezőket nem hatja meg ez az állhatatosság. Számtalan eset történt az elmúlt évben, amikor tettlegességre került sor. Véresre vernek egy ligetvédőt, zárt osztályra zárnak egy épületfoglaló tiltakozót, gyomrost osztogat az állami cég alvállalkozója, eltörik az aktivista ujját, és markolókanállal találnak el tüntetőket.

Az áldozatok nem tűntek feleslegesnek.

A konkrét részsikerek a tüntetők tevékenységének is köszönhetőek, így nem került sor föld alatti kiállítótért kialakítására a Közlekedési Múzeum esetében, valamint végül az előírások szerint járt el a kivitelező az azbeszttel szennyezett bontási törmelékekkel. Ráadásul a Ligetvédők nélkül nem gondolnánk úgy a Városliget beépítésére, mint ha pár tiltakozás után feladták volna. A Ligetvédők már most szimbolikus győzelmet értek el, akárcsak korábban az Eleven Emlékmű és más tiltakozók a német megszállási emlékmű kapcsán. A Városliget-projekt sosem lesz már annyira vállalható sok politikusnak, múzeumi embernek, építésznek, mint az lehetett volna a Ligetvédők kitartása nélkül.

A Ligetvédők ereje

egyrészt a Városliget megvédésében teljes lényükben érdekelt helyi lakosok, a parkot évezők elköteleződésében rejlik. Számukra a Liget nem olyan ügy, amire rá kell lelni, hanem magától értetődő konfliktus. A Városliget beépítése ugyanis az ő életformájukat veszélyezteti. További fontos erőforrás a magyar zöld mozgalmi tapasztalatok. Olyan szervezetek kapcsolódtak be ugyanis a konfliktusba (Greenpeace, Levegő Munkacsoport), amelyek 20-25 évre visszamenőleg képviselnek környezetvédelmi, ökopolitikai ügyeket. Olyan konfliktusokban is részt vettek, mint a 2004-ben tetőző Zengő-ügy, amikor egy NATO-lokátor építése miatt kellett megvédeni a Mecsek csúcsának fáit és virágait. Hasonló elszántságot mutat a „Maradjanak a Fák a Rómain” csoport is, akik azonban még nem kényszerültek arra, hogy testi épségüket kockáztatva akadályozzák meg a fák kivágását. A hasonló zöld kezdeményezések esetében ugyanakkor a mozgalmi cél is világosabban meghatározható és eredményessége is könnyebben értékelhető, hiszen a döntő az, hogy kivágják-e a fákat, megvalósul-e a vitatott beruházás.

Sokak számára idegen lehet az Ligetvédőkhöz hasonló

aktivista közeg, amit ki is használ a kormánypárti sajtó is. A tudatos, konfliktust vállalni kész, az életmódon keresztül is megvalósított zöld politizálásnak ugyanis vannak olyan fogyasztási mintái, amelyek elsőre szokatlanok. A Ligetvédők és más zöld kezdeményezések megítélésénél azonban nem szabad megakadni ilyen kulturális különbségeken. A zöld mozgalom Magyarországon ritkán válik tömegessé, kivételt jelent többek között a Duna-kör a rendszerváltás során és a kisebb politikai jelentőséggel bíró Critical Mass. A zöld mozgalmárok elszántsága, kötődésük a helyi ügyekhez, éveken át tartó kiállásuk révén ugyanakkor képesek komoly eredményeket felmutatni, azon keresztül más csoportokat inspirálni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.