Útban a mozgalomtársadalom felé

  • Mikecz Dániel
  • 2016. március 23.

Liberális szemmel – Republikon

Mi a pártok és a civil mozgalmak együttműködésének helyes mintája?

A tanárlázadás miatt újra felmerül a már bejáratott kérdés, hogy miként lehetséges a mozgalmi energiák becsatornázása, mi a pártok és a civil mozgalmak együttműködésének helyes mintája. A Republikon blogon Reiner Roland azt a lehetőséget vázolta fel, hogy a pedagógusok szakmai lobbiszervezetként jeleznék elvárásaikat a politikai pártok felé. Hasonló kezdeményezéssel állt elő A Város Mindenkié szervezet is, amikor a szabálysértési törvény módosítására vonatkozó javaslatuk benyújtására kérték meg Szél Bernadettet, az LMP frakcióvezető-helyettesét. A mozgalmak és a politikai szféra laza, de viszonylag állandósult kapcsolatára vonatkozóan nem csak hazai próbálkozások és publicisztikai észrevételek léteznek: mindennek tudományosan megalapozott koncepciója is van.

A mozgalomtársadalom Friedhelm Neidhardt és Dieter Rucht által, Auf dem Weg in die „Bewegungsgesellschaft”? c. cikkükben (1993-ban) leírt kategória. A társadalmi tendenciák és a politikai lehetőségstruktúra vizsgálata alapján a két német mozgalomkutató arra jutott, hogy a növekvő nacionalizmus, a posztmateriális követelések erősödése és a nemi egyenlőség kérdése miatt állandósulnak a strukturális feszültségek. A kollektív elégedetlenségnek a forrásai ugyanakkor csak akkor tudnak mozgalmi formát felvenni, ha rendelkezésre állnak a mozgósítást lehetővé tévő struktúrák. Ezt azok a szolidaritási hálózatok adják a kutatók szerint, amelyek a hagyományos családi kötelékek felbomlásával szilárdulnak meg, azaz azok a miliők, amelyekben a korábbi alternatív mozgalmak is megjelentek. Olyan közösségekről van szó, ahol a csoporthoz tartozás egyéni választás függvénye, és éppen a csoport homogenitása lehet a szolidaritás alapja. Ilyenek a feminista, házfoglaló, környezetvédő közösségek és mozgalmak. A szerzők szerint a tömegmédia kedvez a mozgalmaknak, ugyanakkor az intézményesített szereplőkhöz (pártok, szakszervezetek, egyesületek) való viszonyukon is múlik, hogy mennyiben képesek meghatározni a politika agendáját.

false

A mozgalomtársadalomban több mozgalom is állandó szereplőjévé válik a politikai életnek. Sajátos közvetítő helyzetet vehetnek fel a mozgalmak, ami a hagyományos intézmények, így a politikai pártok gyengülésével, valamint kevert struktúrák (mozgalmi pártok) megjelenésével jár. A mozgalmak feladata azonban nem a döntéshozatal, hanem a kapcsolódás a problémás területekhez és – a tüntetési kapacitásokhoz való hozzáférés révén – a közbeszéd meghatározása. Ez a közvetítő szerep a kiinduló feltételek szerint elsősorban az újbaloldali, libertárius mozgalmak esetében képzelhető el. A séma szerint tehát az olyan mozgalmak, mint a feminista vagy a környezetvédő, felhívja a közvélemény figyelmét a politikai pártok által nem érzékelt problémákra. A közvélemény nyomása révén a pártok érdekeltek lesznek abban, hogy teljesítsék a mozgalmak követeléseit, hiszen attól szavazatokat remélhetnek. Ennek az együttműködésnek azonban két szinten van korlátja: egyrészt a politikai pártoknak az érdekek széles spektrumát kell figyelembe venniük és a konfliktus csökkentésében érdekeltek, másrészt a döntéshozatalban való részvételük révén hierarchikus szervezetek, ami ellentmond a mozgalmak belső működésének.

A 90-es évek elején írt tanulmány természetesen még nem számolt olyan jelenségekkel, amelyek módosítanak a leírt szcenárión. A legfontosabb változás az internet, majd a közösségi média elterjedése. A digitális hálózatok megkönnyítik a bekapcsolódást, ugyanakkor nem alakulnak ki erős, hosszú távú elköteleződések. A homogén, szolidaritási hálózatokat és mozgalmi miliőket tehát megelőzi a közösségi média. Mindez csökkenti a kezdeményezések radikalizmusát, és szélesebbé válhatnak a hálózatok, de kikezdi a mozgalomtársadalom koncepciójában leírt állandóságot. A különböző mozgósítási technikák alkalmazása ráadásul nem csak az alulról építkező kezdeményezések sajátja (lásd mozgalmi kormányzás).

A mozgalomtársadalom koncepciója tulajdonképpen a társadalmi elégedetlenségek politikai megjelenítésének, a közbeszéd alakításának kérdésével, és ezzel kapcsolatosan az egyes szerepekkel foglalkozik. A hazai helyzet értékelésénél érdemes figyelembe venni ez utóbbit. Fontos látni, hogy bizonyos civil szervezetek a 2010-et megelőző szerepet töltik be, míg mások valódi politikai konfliktusokat vállalnak, így pedig a fragmentált ellenzék részeinek tekinthetők. Ugyanígy érdekes azoknak a kisebb pártoknak a szerepe, amelyek rendelkeznek politikai tapasztalattal, de önmagukban nem képesek szavazatokká, választói támogatássá konvertálni a közelségüket a civilekhez, mozgalmakhoz. Gyakran ők maguk is olyan tevékenységet folytatnak, mint a már említett politikusabb civilek. A szerepek, öndefiníciók áttekintése tehát nagyban segítheti a megfelelő együttműködési modell megtalálását.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.