Vasárnap után

  • Mikecz Dániel
  • 2016. április 12.

Liberális szemmel – Republikon

A kormány számára életbevágó, hogy elkerülje a látszatát is annak, hogy nem rendelkezik a többség támogatásával.

A kormány hétfőn jelentette be, hogy arra tesz javaslatot, hogy az Országgyűlés vonja vissza a vasárnapi zárva tartásról rendelkező 2014. évi CII. törvény, és ezzel álljon vissza minden tekintetben a 2015. március 14-i állapot. A vasárnapi zárva tartás visszavonását azzal indokolták a beterjesztők, hogy “megosztó téma maradt”, “az embereket nem sikerült” meggyőzniük és “nem kevesen próbálnak politikai tőkét kovácsolni magunknak” (sic!) a segítségével. A kormány számára a legfontosabb ügy a kvótanépszavazás kérdése, ezért sem tartják időszerűnek egy másik népszavazás lefolytatását, ami egyrészt drága lenne, másrészt veszélyezteti azt a nemzeti egységet, amire szükség van Brüsszellel szemben. Nem kell agyafúrt politikai elemzőnek lenni ahhoz a megállapításhoz, hogy a praktikus megfontolásokra és a kormányzati reszponzivitására való hivatkozás mögött valójában a népszavazási kudarc elébe ment a kormány a zárva tartás eltörlésével. Nem sok ügyben fújt visszavonulót a kormány, a vasárnapi zárva tartás eltörlése tehát lehetőséget ad annak megértésére, hogy mi az, amit bármi áron el akar kerülni.

false

Orbán Viktor kormányát a 2010 óta tartó két ciklus alatt csupán két alkalommal sikerült meghátrálásra kényszeríteni. Az egyik a 2012-13-as hallgatói tüntetések, a másik a 2014-es netadós tüntetés. A második Orbán-kormány alatt sem a nyugdíjkedvezmények megvonása ellen tüntető szakszervezetek, majd az abból kinövő bohócforradalom, sem elsősorban az új médiatörvény és az Alaptörvény ellen tüntető Milla nem volt képes arra, hogy valamelyik intézkedésének revíziójára kényszerítse a fideszes többséget. A hallgatók és tanulók, valamint a netadós tüntetők azért tudták térdre kényszeríteni a kormányt, mert korábban még nem ismert tömegek tüntettek a köztereken. Ezekkel a megmozdulásokkal szemben a szakszervezetek és a Milla körül csoportosuló liberális véleményformálók a kormány számára kiismerhető ellenfélnek számítottak, nem tudtak nagy meglepetést okozni. Az Orbán kormány számára tehát elsődleges szempont, hogy kerülje a bizonytalanságot, és kézben tartsa az eseményeket. A vasárnapi boltbezárásról tartandó népszavazásnak nem elsősorban az eredménye, hanem az általa kiváltott és nem irányítható politikai következmények az igazán kockázatosak.

A bizonytalanság forrása azonban nem csupán az, hogy nem a kormánypárt az irányítója az adott folyamatnak, hanem a benne szereplők nagy száma is. A Fideszt láthatóan csak azok az akciók érintik érzékenyen, amelyeknél arra lehet következtetni, hogy a kormány mögött nincsen többség. Ezek lehetnek nagyszámú utcai tüntetések, vagy egy sikeres, sok választót mozgósító népszavazás és annak kampánya. Az ilyen akcióknak lehet közvetett hatása az elkövetkező választás eredményére, azonban fontosabb mindennek a következménye a kormányzás többségi vezérelvére. A Fidesz ugyanis nem a demokratikus, jogállami döntéshozatali eljárásra hivatkozik a politikacsinálás során, hanem a választások során kapott többségi – korábban kétharmados – támogatásra. Ennek a felhatalmazásnak a birtokában a kormányt megilleti a jog, hogy saját (tehát „a magyar emberek”) akaratát érvényesítse a liberális politikai gondolkodásban központi szerepet játszó független intézmények, valamint a fékek és ellensúlyok ellenében is. E többségi vagy republikánus demokráciafelfogás értelmében beszél a miniszterelnök a magyarokról mint politikai közösségről többes szám első személyben. A szuverenitás forrása a kulturális és történelmi azonosság alapján értelmezett politikai közösség, amely a választások során felhatalmazást biztosít a kormánynak. A nemzeti konzultációk sem azt a célt szolgálják, hogy bővítsék az állampolgári részvételt, hanem hogy hivatkozási alapot teremtsenek a kormánynak az intézkedései igazolására. A sokakat megmozgató tüntetések és a népszavazási vereség a többségi felhatalmazás tézisét kezdi ki. A kormány számára tehát életbevágó, hogy elkerülje a látszatát is annak, hogy nem rendelkezik a többség támogatásával.

A vasárnapi boltbezárás visszavonásának ugyanakkor az ellenzéki cselekvési stratégiákra nézve is van tanulsága. Minden korlátozás ellenére érdemes élni azokkal a lehetőségekkel, amelyeket az egyes intézmények még nyújtanak. Igaz, hogy nem mindegyik ad lehetőséget olyan szintű publicitásra, mint amilyen a népszavazás intézménye, és nem található minden bokorban olyan ügy, mint a vasárnapi zárva tartás. A kormány visszavonulása azonban lehetőséget ad arra, hogy az ellenzék számba vegye a rendelkezésre álló eszközöket és a valódi eredménnyel kecsegtető célokat.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.