Gyerekkori diabétesz - Az óvodák mumusa

Riport

A cukorbeteg gyerekeket gyakran elutasítják az óvodák, mert ellátásukat illetően az óvónők nem rendelkeznek megfelelő ismeretekkel. Most kidolgoztak egy olyan továbbképzést, amit érdemes lenne minden óvodapedagógusnak elvégeznie. Már csak azért is, mert a megbetegedések száma rohamosan nő.

A nyolcvanas évek óta emelkedik a cukorbeteg gyerekek száma, de csak keresik az okát. "Az elmúlt húsz év adatai alapján egyértelmű, hogy az öt év alatti korosztályban folyamatos és egyenletes a kórkép gyakoriságának növekedése: országosan minden évben kb. öt százalékkal nő az új esetek előfordulása, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy évente mintegy háromszor annyi új esetet diagnosztizálunk, mint 1990-ben. Ez számokra lefordítva évente néhány száz új beteget jelent a kisgyermekek korosztályában" - tájékoztatta lapunkat dr. Barkai László, a Magyar Diabetes Társaság (MDT) elnöke. Érdekesség, hogy Európában délről északra növekszik a gyakoriság: világviszonylatban Finnország van az első helyen, viszont a mediterrán országokban jóval alacsonyabb a cukorbetegek száma. Magyarország a középmezőnyben van. "Az okát nem tudjuk, de genetikai nem lehet, inkább az eltérő táplálkozási és környezeti tényezők állhatnak a háttérben. Az amerikai kontinensen is megfigyelhető ez a jelenség, sőt Ausztráliában is, de a déli féltekén pont fordítva: minél délebbi egy terület, annál nagyobb a gyakoriság" - mondta Barkai László.

Elutasítva

Ma Magyarországon a jogi környezet lehetővé teszi, hogy az óvodák ne vehessék fel a cukorbeteg gyerekeket. Mivel a végzett óvónők a főiskolán nem kaptak a cukorbetegséghez kapcsolódóan egészségügyi képesítést, érthető módon tartanak a felelősségtől, hiszen ezek a gyerekek külön figyelmet és ellátást igényelnek. "A most hatéves gyermekünk tavaly novemberben lett cukorbeteg. Amikor kiderült, rögtön szóltunk az óvodában, hogy felkészülhessenek rá" - meséli egy alföldi kisvárosban élő apa. Januárban a kislány állapota lehetővé tette, hogy újra mehessen óvodába, de nem fogadták vissza. Próbálkoztak a városi óvodák vezetőjénél is, de ott is csak elutasítást kaptak. Több mint két hónap után a család megkeresésére végül a polgármester intézkedett. "' nagyon pozitívan állt az ügyhöz, fontosnak tartotta, hogy a gyerekkel ne éreztessék, hogy a betegsége miatt kirekesztik egy közösségből. Két nap alatt elintézte azt, amit nekünk hónapokig nem sikerült" - emlékszik vissza az apa. Ezt követően a szülők magyarázták el az óvónőknek, hogy napi szinten mit kell tenniük a gyerekért: külön étrend, fokozott figyelem és a vércukorszint leolvasása. "A mérés egy csepp vérből történik, egy kis szúró segítségével. A gyermek megszúrja vele az ujját, majd a vércseppet a tesztcsíkkal felszívatja. Pár másodperc múlva a műszer kimutatja az aktuális értéket. ' már megtanulta használni a mérőt, így az óvónőknek csak az értéket kell leolvasniuk. A mérést minden étkezés előtt meg kell ismételni. Emellett állandó telefonos kapcsolatban vagyunk az óvónőkkel."

false

A Magyar Diabetes Társaság régóta ismeri a problémát, hogy egyes óvodák elutasítják a cukorbeteg kisgyermekek felvételét, arra hivatkozva, hogy nincsenek felkészülve az egészségügyi ellátásra. Az MDT a közelmúltban levélben fordult Balog Zoltán miniszterhez, azzal a kéréssel, hogy alkossanak olyan rendeletet, amely biztosítaná a pedagógiai személyzet számára az alapszintű egészségügyi ismeretek elsajátítását. "Válaszként Hoffmann Rózsa levélben tájékoztatott az államtitkárság álláspontjáról, mely szerint a csak pedagógus végzettséggel rendelkezőktől nem várható el beteg gyermekek szakszerű ellátása, ami elsősorban egészségügyi feladat, és ennek értelmében a pedagógusok nem kötelezhetők arra, hogy ilyen esetekben egészségügyi vonatkozású szakfeladatot lássanak el. Továbbá az államtitkárság részéről aggályosnak tartanák, ha ez a tevékenység kötelezően ellátandó lenne olyan személyek számára, akiket képzésük során nem ilyen feladatra készítettek fel" - mondja az MDT elnöke, aki ennek ellenére is azt reméli, hogy a jövőben a szakmai közreműködésük fogadókészségre talál, és előbb vagy utóbb jogszabályalkotás vagy -módosítás is történik e tekintetben.

2015 szeptemberétől lép életbe az a törvény, amelynek értelmében kötelező hároméves kortól óvodába adni a gyerekeket. Úgy tűnik, nem egy helyen lesz ebből probléma - egyebek mellett a cukorbeteg gyerekek miatt. Ezen próbál segíteni az Egy Csepp Figyelem Alapítvány Belevalók című ingyenes szakmai továbbképzési programja, amit az óvónők számára tartanak. "Az utóbbi években nagyon sok szülő keresett meg minket, hogy nem veszik fel a gyereket betegsége miatt az óvodába" - mondta Erős Antónia, az alapítvány vezetője. A továbbképzés 2013 októbere óta járja az országot, és eddig több száz óvónő vett rajta részt, de van még tennivaló bőven, tekintve, hogy ma Magyarországon harmincegyezer óvónő dolgozik. A képzéssel egyrészt az alapítvány keresi fel az óvodákat, illetve önkormányzatokat, de több esetben maguk az intézmények jelentkeztek erre a lehetőségre. Az oktatási anyag letölthető az alapítvány honlapjáról is.

A program lektorálását dr. Kis János diabetológus és dr. Blatniczky László gyermekdiabetológus, az MDT Gyermekdiabetes Szekciójának vezetője végezte, az oktatási anyag kidolgozása során szakmai partner volt a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége is. A félnapos továbbképzés elméleti és gyakorlati blokkból áll. Utóbbiban, a vércukormérés-állomáson mindenki megmérheti magának és/vagy kollégájának a vércukorértékét, így saját bőrén is tapasztalhatja, mennyire gyors és egyszerű műveletről van szó. Ezután a cukorbetegek számára fontos szénhidrátszámolással és a szénhidrátok minőségével ismerkedhet meg, végül szétszednek és összeraknak egy inzulinadagoló tollat és pumpát, hogy megismerjék a működésüket.

A pedagógusok megismerkedhetnek az 1-es típusú (inzulinhiányos) cukorbetegség hátterével, jelentőségével, hogyan lehet felismerni, megelőzni a vészhelyzeteket, mikor kell a szülőket, a mentőt hívni stb. "A képzés egyik fő célja, hogy a cukorbetegséggel kapcsolatos félelmeket csökkentsük" - mondta Kis János. Az óvónők megismerhetik a cukorbetegek számára megfelelő étrendet, a különféle élelmiszerek vércukorszint-emelő hatásait, és azt is, hogy milyen információ nyerhető az élelmiszerek csomagolásáról. "A program tartalmának kialakításakor nem csupán szakmai, hanem oktatás-módszertani szempontokat is figyelembe vettünk, a foglalkozások interaktívak, lehetőséget biztosítunk az óvodapedagógusoknak, sőt aktívan ösztönözzük őket arra, hogy kérdezzenek, megosszák személyes tapasztalataikat" - mondja Szűcs Zsuzsanna dietetikus. Ezáltal a tévhitek és félelmek napvilágra kerülnek, és alkalom nyílik a kezelésükre. "Rövid, tömör, mégis teljes körű tájékoztatást adó oktatást szerettünk volna, amely közérthetően nyújt gyakorlati megoldási lehetőséget valós problémákra és mindennapi szituációkra" - teszi hozzá Kiss Kata diabéteszedukátor, kutatóbiológus, az alapítvány önkéntese, aki hároméves korától 1-es típusú cukorbeteg.

Az ELTE Tanító- és "vóképző Karának az az álláspontja, hogy a pedagógusoknak egyre inkább meg kell ismerkedniük a krónikus betegségek jellemzőivel és kezelésével. Ezt a szép gondolatot a tantervi átalakulásnak is követnie kell, ám ez csak lassan formálódik. "A csecsemő- és kisgyermeknevelők képzésében már megvalósult többek között a cukorbetegséggel és kezelésével kapcsolatos ismeretek oktatása. Ugyanakkor a már végzett szakemberek számára napi kihívást jelent a diabéteszes gyermekek segítése, a vércukormérés és az inzulinadás kivitelezése" - mondta el kérdésünkre Darvay Sarolta, az ELTE T"K Természettudományi Tanszék vezetője. Darvay hasznosnak találta a Belevalókat, éppen ezért kezdeményezte, hogy a karon két alkalommal, egyszer a nappali tagozatos hallgatók számára, egyszer pedig a már végzett pedagógus szakembereknek tartsák meg a programot. A hivatalos tantervben az óvodapedagógus és tanító szakos hallgatók funkcionális anatómia, egészségtan, egészségfejlesztés kurzusok keretében sajátítják el a gyermekbetegségekkel kapcsolatos, elsősorban elméleti tudást, és csak szabadon választott tantárgyak keretében, valamint szakmai napokon nyílik lehetőség elméleti és gyakorlati ismereteik bővítésére - intézményen kívüli szakemberek bevonásával.

Félelem nélkül

Felsőzsolcán Tünde és Beáta csoportjában két cukorbeteg gyermek is van. A képzést, amelyen az óvoda összes dolgozója részt vett, az egyik beteg gyermek háziorvosként dolgozó szülője ajánlotta, de a gyerekeket már a képzés elvégzése előtt felvették a csoportba. "A szülők tájékoztattak minket a betegség jellemzőiről és a teendőkről, és dietetikussal is beszéltünk" - mesélik az óvónők. A két gyermeknek naponta kell mérni a vércukorszintjét, és beadni az inzulint. Az egyik ugyanazt eheti, amit a többiek, neki csak az inzulinszintet kell beállítani, a másik otthonról hozza a speciális ételeket. A pedagógusok gondoskodtak arról is, hogy a gyerekek beilleszkedjenek a csoportba, elmagyarázták a többieknek, hogy miért kell jobban vigyázni a két másik kicsire, és hogy gyógyszert kell kapniuk, hogy jól érezzék magukat. "Megmutattuk a többieknek az inzulinpumpát, és elmagyaráztuk nekik, hogy ez nem játék, nem szabad piszkálni."

Kiss Kata elmondta, hogy a gyerekek nagyon különbözőek lehetnek a cukorbetegség tekintetében, ezért az óvónőknek fontos az egyedi tüneteket és igényeket, napirendet, teendőket mindig egyeztetni a szülőkkel. "Bízunk abban, hogy az oktatási napon részt vett óvónőket a képzés során elsajátított tudás segíti abban, hogy a gyerekek egyedi igényeit is biztonságosan tudják ellátni, így biztosítva a fejlődésükhöz szükséges elfogadó és támogató közeget."

Figyelmébe ajánljuk