’56-os kamaszok a francia idegenlégióban

  • 2017. január 18.

Snoblesse

Rejtő Jenőhöz méltó, légiós életutak és egy himnusz, mely a véres hurkához szól.
false

Mi történt azzal a mintegy félezer, ´56-os kamasszal, akik a forradalom leverése után a francia idegenlégióba szegődtek? A Kelet Kult sorozatban Marczisovszky Anna Nóvé Béla történész-dokumentumfilmessel beszélget, aki öt éven át kutatta sorsukat, és erről Provence-ban, Korzikán és idehaza egész estés dokumentumfilmet forgatott, valamint könyvet is írt.

Milyen lojalitáskonfliktusok, identitáskonstrukciók jellemzőek e Rejtő Jenőhöz méltó légiós életutakra? (Néhány év leforgása alatt az egykori forradalmárok az algériai függetlenségi háborúban találták magukat, egy nagyhatalom oldalán.) És miért A véreshurka a légiós himnusz?

A válaszokért érdemes ellátogatni a Kelet kávézóba.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.