A Kádár-kor filmen – György Péterrel

  • 2013. január 29.

Snoblesse

5 este, 5 film, 5 beszélgetés – György Péter előadás-sorozata.


Kapcsoljuk a Kádár-kort. A hatvanas évek legvégén (már-már a hetvenesek legelején) járunk, egy Kádár-kori élelmiszerboltban, ismertebb nevén a közértben. Záróra van. Ám ekkor nyílik az ajtó és két sötét öltönyös alak lép a bolti térbe. Kik ők és mit akarhatnak? Leltározni! Merthogy ellenőrök. Vagy mégsem? És mi történik a napi bevétellel? És mit rejteget a személyzet? És mit a főnök? Ki veszteget kit? György Péter Kardos Ferenc 1969-ben készült, szatirikus felhangoktól sem mentes, kafkai közértfilmjét választotta (Egy őrült éjszaka) a Kádár-kort bemutató filmes sorozata negyedik darabjának. Akik ellenőriznek: Kállai Ferenc és Mensáros László. Akiket ellenőriznek: Szirtes Ádám, Törőcsik Mari, Garas Dezső, Madaras József és Őze Lajos. Márciusban Gazdag Gyulától A sípoló macskakő zárja a sorozatot.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.