ELECTRIFY vol. 9: Aïsha Devi, TCF, Helm

  • 2016. február 25.

Snoblesse

Minden szempontból egzotikus felhozatal az érdekes zenei elektronika szerelmeseinek.

Az est fő attrakciója, a korábban Kate Wax, de mostanában már saját neve alatt futó producer-énekesnő zenéjének egyik titka a kifinomult spiritualitás. A részben tibeti és nepáli származású, de már Svájcban született és felnőtt Aïsha Devi állítólag több meditációs technikát és mantrát is kiválóan ismer, melyek az alkotói folyamatban is komoly szerephez jutnak. De talán még fontosabb, hogy ehhez és néha nyilvánvaló belső-ázsiai zenei hatásokhoz (lásd itt) egy merészen újító hangzásvilág párosul, melyet könnyű felismerni a művész elváltoztatott énekhangjáról, fojtott, mégis kristálytiszta hangképeiről. Legújabb, már Aïsha Devi néven kiadott nagylemeze ősszel jelent meg a legendás londoni Fabric klub kiadójánál, a Houndstoothnál Of Matter and Spirit címmel, s ez több év végi listán is előkelő helyen szerepelt, sikeréhez pedig hozzájárult az alul mellékelt, zavarba ejtően szürreális, s igen hatásos videó is.

false

TCF, a norvég származású elismert képzőművész és zenész – akinek az útlevelében egyébként a Lars The Contemporary Future Holdhus név szerepel – vizuális, hangi és írott munkáiban a kódolás, a kriptográfia és a zeneszerzés témájának különböző területeit dolgozza fel. Holdhus számos, egymással papíron nehezen egyeztethető hatást enged be munkáiba – a holland hardstyle-tól és a brit hardcore-tól kezdve a költészeten és a digitális művészeteken át egészen a konkrét zenéig. Saját virtuális hangszereit kódok segítségével szólaltatja meg, szüntelenül csavarodó ambient zenéje egyszerre képes a drámai törésekre és a finom átmenetekre is. TCF olyan kortársak mellé sorolható, mint Lorenzo Senni, Ryoji Ikeda vagy Florian Hecker, a karrierje kezdetén járó Arcát pedig egyenesen ő inspirálta.

false

Helm, azaz Luke Younger az ambient és a zaj határterületén alkotva vált ismertté londoni rezidenciáján messze túl is. Tíz év alatt több mint húsz lemeze jelent meg, az elektronikus zene jó néhány aktuális úttörőjét tömörítő PAN kiadót pedig lassan már második otthonának is hívhatjuk. Tavaly megjelent Olympic Mess című albuma szépen megformált zörejek és lebegő rétegek párbeszédére és ütemes ismétlődésére épül: az indusztriál és dubtechno hatásokból születő világ meglepően euforikus élményt nyújt (és közben olyan üdítően meghökkentő című darabokat rejt, mint ez). Helm zenéjének  árnyalatairól talán az is elmond valamit, hogy nemrég az Egyesült Államokban turnézott a dán neopunk kultzenekar, az Iceage társaságában.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.