rés a présen

„Saját jeleneteket vegyít a város szövetébe” - Boross Martin rendező

  • rés a présen
  • 2016. február 26.

Snoblesse

Etikett avagy A tökéletes ember - március 4-én.

rés a présen: Mi az a Stereo Akt?

Boross Martin: A Stereo Akt egy kortárs színházi műhely, alkotócsoport. Produkciós társulatnak is lehet nevezni, hiszen az egyik sajátossága, hogy nincs állandó társulata, az alkotók köre projektenként változik. Persze vannak olyan művészek is, akik állandóan visszatérők, pl. Téri Gáspár, akivel már a harmadik előadást írjuk együtt, Julia Jakubowska színésznő vagy Tóth Szabolcs zenész. Ez egy rugalmas, elég termékeny, társadalmilag érzékeny formáció sok hazai és nemzetközi együttműködéssel, hat előadással és kisebb akciókkal a háta mögött. Sokszor hagyatkozunk a nézői pozícióra, a nézők által vitt „szerepekre”, a velük folytatott párbeszédre. Formailag elég vegyesek az előadások. Vannak színháztermi produkciók (Harminchatok, Felülről az ibolyát, We Hear You, Etikett), vannak helyszínspecifikus vagy köztéri előadásaink (Promenád, Leselkedők), csináltunk már LMBT-flashmobot, és most egy társadalmilag aktív civileknek szóló féléves workshopot indítottunk.

false

 

Fotó: Szécsi István

rap: Etikett című új darabotok melyik típusba sorolható?

BM: Ez is egy interaktív előadás, olyan, mintha terrárium üvegén keresztül figyelnék a nézők a két szereplőt. Utazás, ahol az önvizsgálat, a mások és a magunk általi kóros figyelem, megfelelési kényszer és szorongás alól próbálnak kiszabadulni a szereplők több vagy inkább kevesebb sikerrel. A közönség fejhallgatón keresztül hallja az egész hangmontázst és a mindent tudó pilóta-narrátor (Terhes Sándor) hangját. A nézőtér két, egymással szemben lévő oldalán néha más-más dolgot hallanak az emberek, és ezzel zavarba ejtő szituációkat tudunk teremteni. A tét önmagunk elfogadása, miközben nagyon abszurd, ellentmondásos, mindenki által megélt, de sokszor ki nem tárgyalt életmozzanatokat idézünk fel.

rap: Honnan kerültél a független színház világába?

BM: Színházi dramaturg szakon végeztem. Dramaturgként eddig még sosem dolgoztam, hacsak a saját előadásaimat nem számoljuk. A független lét evidencia volt. Az egyetem utolsó évei alatt dolgoztam az Artus Társulatnál. Ott képzőművészeti felfogású munka zajlott, ahol fontos szerepe van a testnek, a mozdulatnak, a képeknek. Intellektuális és egyben érzéki eredménnyel, ami szinte sohasem történetmesélő. De nagy hatással volt rám Kárpáti Péter színházcsinálói szemlélete is, aki ugyan történetekkel dolgozik, de vegytiszta valóságot kever misztériummal.

rap: Milyen darabok vannak most műsoron tőletek?

BM: Áprilisra felújítjuk a We Hear You – Hallgatlak! című dokufikciós közéleti mesejátékunkat, ami a panaszkodás kultúrájából kiindulva próbálja feltenni a kérdést, hogyan válhatsz a közügyek aktív főszereplőjévé (Trafó, április 22–23.). A tavaszi évadban újra műsorra tűzzük a Harminchatok – Egy álmessiás története című, első sztereós előadásunkat, ami egy elnyomott zsidó közösség történetét meséli el (Mu Színház, május). Ismét lesz – immár 50. alkalommal – az Artusszal közösen létrehozott Promenád – Városi sorsturizmus, egy buszos színházi utazás, ami az utca valóságát szcenírozza, illetve saját jeleneteket vegyít a város szövetébe (június 4–5.). A Felülről az ibolyát című előadásunk, ami a vágyakozás természetével foglalkozik, talán szintén műsorra kerül még késő tavasszal (Trafó). Ezzel egy német turné után most egy kijevi és gyergyószentmiklósi előadás is egyeztetés alatt van. Nyáron Dániában rendezek. Jövő ősszel pedig a Szputnyik Mentőcsónak Egységgel csinálunk egy hajléktalansággal foglalkozó, érzékenyítő színházi társasjátékot.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.