Akkezdet Phiai

  • 2015. október 21.

Snoblesse

Készül az új lemez.

Nemrég – második verseskötete megjelenése kapcsán – megkérdeztük Akkezdet Phiai egyik felét, Závada Pétert:

Magyar Narancs: Egyre több műfajban alkotsz. A rap, a slam, a vers és a színházi szövegek alakulása egyetlen folyamat része, vagy ezek párhuzamos, független világok?

Závada Péter: Azt remélem, hogy ezek stilárisan egy irányba fognak gravitálni. Már most is azt látom, hogy a rap és a vers közeledett egymáshoz. A színpadi szövegeim eddig erősen alkalmazott munkák voltak, és nagyon különbözőek. A dalszövegeknél például sokkal jobban hagyatkozom a nyelvi játékokra, a Hair dalait például nem tudtam volna lefordítani a rapben szerzett rutinom nélkül. A poétikusabb szövegeknél viszont a versek nyelvét veszem elő, és ezt szeretném használni abban a drámában is, amit most tervezek.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: De miért kéne arra törekedni, hogy ezek a merőben más célra készült szövegek hasonlítsanak egymásra? Nem pont azt jelenti a profizmus, hogy reggel odakensz egy vicces dalszöveget, délután pedig csiszolgatod a hermetikus verseidet?

ZP: Elvi szinten nincs ezzel bajom, és van, akinek ez jól áll, például Tandorinak, de ami engem illet, ez a fajta profizmus vagy az odakenés mint attitűd eléggé távol áll tőlem.

MN: Az Akkezdet Phiai új lemezzel készül, igaz? Az milyen lesz?

ZP: Egyelőre annyit mondok, hogy nagyon szeretném, ha lenne, és van is már egy félalbumnyi szövegem.

 

A teljes interjú itt olvasható, Akkezdet Phiai pedig Győrben, a Rómer Házban szedi szét a házat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.