Ibsent a nappalimba!

  • 2015. október 21.

Snoblesse

A Dollár Papa Gyermekei helyspecifikus Hedda Gabler-előadása.
false

Nagy térigényűeknek semmiképpen sem ajánljuk, ám mindenki másnak annál inkább a Dollár Papa Gyermekei színházi kollektíva Hedda Gabler-előadását, melyet a három tagot (Hedda Gabler:  Kiss-Végh Emőke, Jörgen Tesman: Ördög Tamás, Ejlert Lövborg: Tóth Máté) számláló társaság megannyi tetőterasz és garzon után ezúttal egy galéria belső tereiben ad elő. Aki nem ismerné Dollár Papáék előadásait, annak eláruljuk, hogy a galériás Ibsen egyáltalán nem kirívó a kollektíva életében, sőt nagyon is illik abba a sorba, melyben egy belvárosi divatszalonban előadott Bovaryné, egy magánlakásokhoz szokott Sirály és megannyi extrém helyszínen (például főzőiskolában, talpalatnyi garzonokban) megvalósított előadás is szerepel.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.