Amadeus, Amadeus

  • 2014. június 16.

Snoblesse

Salieri kontra Mozart – Kulka kontra Keresztes.
false

Van egy pillanat a darabban és a belőle készült híres filmben, amikor Mozart, a zseni s egyben  elkényeztetett óriás csecsemő idétlen hangon vihogni kezd – benne van ebben a vihogásban minden, amit a zseniről tudni kell, s ez az a vihogás, ami Mozart kortársát, a biztos középszert képviselő mesterembert, Antonio Salierit végképp letaglózza és felháborítja. Hogy miért ennek a pökhendi fráternek és nem neki adott a jóisten a zsenialitásból?!

Peter Shaffer Amadeus című darabját 1979-ben mutatták be Londonban: Paul Scofield volt Salieri, Simon Callow pedig Mozart. A Broadwayen Ian McKellen és Tim Curry adta a párost, de David Suchet és Michael Sheen, Michael York és Neil Patrick Harris is megfordult a mozarti kulisszák előtt, Milos Forman híres filmváltozatában pedig F. Murray Abraham és Tom Hulce alakított nagyot. A magyar változat, melyet az Orlai Produkció mutat be, Kulka Jánosnak (Salieri) és Keresztes Tamásnak (Mozart) kínál jutalomjátékot.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.