Fischer Iván: A Vörös Tehén

  • 2014. június 16.

Snoblesse

Vérvádból opera – a tiszaeszlári per operaváltozata.
false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Fischer Iván eredetileg Erdély Miklóssal készült operát írni a tiszaeszlári perről. Az ötlettől a megvalósításig 25 év telt el: „Többször nekiláttam, abbahagytam, míg végül az segített, hogy Tiszaeszlár aktuális lett. Felbukkannak ugyanazok a reflexek, sztereotípiák, megmerevedett, érvekre nem hallgató előítéletek, mintha újra ott lehetnénk 1883-ban, a nyíregyházai Veres Tehén fogadóban” – vonja meg az aktuális párhuzamokat a zeneszerző, aki saját bevallása szerint Krúdyt vette alapul, és meg sem kísérelte az objektivitást. „Az opera témája tehát nem  maga a per, hanem az a »lélektani rejtély« (Krúdy), hogy hogyan nyerhették meg a koncepciós per kiforralói maguknak koronatanúul a 13 éves Scharf Móricot.”

Az opera prózai részei idézetek A tiszaeszlári Solymosi Eszter című Krúdy-regényből. A zene egy dal kivételével Fischer saját szerzeménye. A tiszaeszlári per hátteréről Kövér György történésszel készített interjúnkban olvashat részletesen.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.