Ámosz Oz a Retikülben

  • 2013. február 20.

Snoblesse

Történetek a világhírű írótól, az összehasonlító fanatizmus professzorától.

 


Fotó: Simonyi Balázs

Ma ő testesíti meg az izraeli írót külföldön. A Nobel-díj odaítélését övező latolgatásokkor rendre felmerül a neve – meg akkor is, amikor az izraeli–palesztin konfliktus kapcsán a fájdalmas, de elkerülhetetlen kompromisszumok kerülnek szóba, hisz' ezek nélkül Ámosz Oz szerint semmi kilátás a tartós megegyezésre. Annak kapcsán írtuk e sorokat, hogy Ámosz Oz 2010-ben a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra látogatott, és interjút adott (a teljes szöveg itt) a Magyar Narancsnak. És ha testben nem is, lélekben ismét itt vendégeskedik a közelben, a Retikül – Kisszínházi estek februári főszereplője ugyanis ő lesz, a híres író, „az összehasonlító fanatizmus professzora”. Takáts Andrea színésznő Oz történeteiből válogatott egy estényit, az alkalomhoz illő gitárkíséretet pedig Kardos Dániel szolgáltatja a Retikül-esteknek otthont adó Budapest Jazz Clubban

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.