Arvo Pärt 80

  • 2015. október 6.

Snoblesse

Minden, amit tudni akartál Arvo Pärtről, de nem merted megkérdezni.

Lássuk csak, mit írt a Narancs zenei szakírója a most 80 éves Arvo Pärtről:

„Az úgynevezett komolyzenében – ne firtassuk, hogy mióta – a népszerűség kelt némi gyanakvást.

Arvo Pärt zenéje népszerű.

Bizonyosan nem teljes az a 120 tételt tartalmazó filmkatalógus (imdb.com), mely azon alkotásokat sorolja fel, melyben megszólal Arvo Pärt valamelyik darabja. A listát pásztázva a sandák a legújabb Bosszúállók-film (Ultron kora), a széplelkűek talán Paul Thomas Anderson (Vérző olaj) vagy François Ozon (Utolsó napjaim) mozijának címén pihentetik szívesen a tekintetüket.

A leglátogatottabb videócsatornára feltöltött Pärt-művek nézettségi statisztikája is imponáló, emblematikus darabja, a Spiegel im Spiegel például hétmilliónál is több megnyitásnál tart.”

false

Aki többet szeretne tudni a címszavaknál e felettébb „gyanús” nagy művészről, az meg se álljon a Budapest Music Center könyvtáráig, ahol az Észt Zene- és Színházművészeti Akadémia professzora, Toomas Siitan tart előadást Arvo Pärtről – nem is egyet, hanem rögtön hármat, hogy felkészülten vághassunk neki a Tallinni Kamarazenekar és az Észt Filharmónia Kórusa budapesti koncertjeinek.

2015. október 9., 18.00 óra
Arvo Pärt és a 60-as évek modernizmusa

2015. október 10., 15.00 óra
A tintinnabuli-stílus születése

2015. október 10., 17.30 óra
Kettősség és egység Arvo Pärt zenéjében

Az előadásokhoz tolmácsolás biztosított, a teljes program ingyenes.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.