Athe Sam – Roma Összművészeti Fesztivál

  • 2013. május 30.

Snoblesse

Egy fesztivál romáknak és nem romáknak, romákkal és nem romákkal.
false

A fesztivált Víg Mihály nyitja és a cigányzenészekkel kiegészült Bardo koncertje zárja, közöttük pedig számos fellépő és program, többek között a Szakcsi Trio és a Karaván Família, a Khamoro és a Romano Drom, az Athe Sam zenekar és a Kék láng színesíti a programot, s fellépnek szlovák, cseh, erdélyi és francia előadók is. A Rájátszás különkiadásában Beck Zoltán, Kollár-Klemencz László, Paizs Miklós és a Romano Drom zenészei a könyvhétre új kötettel jelentkező Erdős Virág verseit zenésítik meg, Bárdos Deák Ágnes Jónás Tamás könyvét mutatja be, Julcsi jósdájában a jövőről lehet képet kapni, a roma közéleti talkshow pedig égető közéleti kérdésekkel szembesít. Ami biztos lesz még: tánc, mulatság, jókedv és színes forgatag.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.