Bolond Pierrot

  • 2015. április 29.

Snoblesse

Jean-Luc és Jean-Paul road movie-zik.
false

"Godard-ral ilyen szervusz-szervuszban voltunk. Mély beszélgetéseink nem voltak, de azért ismertük egymást" - emlékezett vissza Jancsó Miklós a francia film fenegyerekével ápolt kapcsolatára. A nézők közül is sokan ápolnak ilyen - igaz, a Jancsóénál jóval egyoldalúbb - szervusz-szervusz kapcsolatot JLG-vel, akinek a filmjeit illik, de nem könnyű szeretni. Nem volt ám ez mindig ilyen nehéz, a Bolond Pierrot Anna Karinával és Jean-Paul Belmondóval például a mából visszanézve szinte habkönnyű Godard, s mivel a Francia Intézet road movie-sorozatában vetítik, e népszerű címkével még könnyebben eladható. Nem mintha olyan nagyon el kéne adni, hiszen hatalmas klasszikusról van szó, akit csak ne adogassanak kilóra! Jaj, még egyszer sem írtuk le a varázsszót: új hullám! új hullám! új hullám! (és alapmű! alapmű! alapmű!)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.