Viszonylag kevés Budapesten oktató angoltanár mondhatja el magáról, hogy Björkről forgatott koncertfilmet, de Peter Strickland ezen kevesek egyike. A szívünknek oly kedves, a filmrendezést abszolút autodidakta módon kitanuló hajdani, budapesti angoltanárnak két film – a Varga Katalin balladája és a horrorfilm konvencióit kiforgató Berberian Sound Studio – kellett ahhoz, hogy az egész világ megismerje a nevét, és ma már a jelen nagy reménységei között emlegessék. Mondanunk sem kell, nem mint angoltanárt.
|
És akkor át is adnánk a szót Mr. Stricklandnek:
Magyar Narancs: A Varga Katalint nagy részben a saját pénzedből forgattad. Kerestél rajta valamit?
Peter Strickland: Kiszámoltam, hogy nagyobb jövedelemre tehettem volna szert, ha elmegyek egy szupermarketbe dolgozni. Régen ténylegesen egy áruházban dolgoztam, úgyhogy tudom a számokat. Furcsa hivatás ez a rendezés. Sokat kell távol lenni és utazni, de egy rendes céges állás anyagi biztonsága nélkül. Úgy szeretném alakítani a pályámat, mint Soderbergh, aki kis és nagy filmek között ingázik. Hogy befizethessem a csekkeket.
|
A teljes interjú itt olvasható, egy korábbi beszélgetés pedig itt. Björk Biophilia Live című koncertfilmje, Peter Strickland és Nick Fenton rendező munkája pedig a Puskin moziban látható.