Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál

  • 2013. október 16.

Snoblesse

Who's Afraid of Vagina Wolf?, azaz Nem félünk a muffoktól! Nyílik a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer filmfesztivál.
false

Xavier Dolan Cannes-ban debütált filmjével, a Laurence Anywayszel nyit az idei leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer (LMBTQ) filmfesztivál, s Dolannál keresve sem találhattak menőbb arcot a szervezők. A 24 éves létére már négy filmet és a világ szinte valamennyi nagy fesztiválját is maga mögött tudó kanadai filmes nagyon érti a korszellemet, a fesztiválszellemet és minden más szellemet, de legfőképpen a leszbikusok, melegek, biszexuálisok, transzneműek és queerek szellemeit. A Laurence Anywayst alighanem a fesztiválok istene is nyitófilmnek teremtette. Egy palesztin diák és egy izraeli ügyvéd szerelmi története a Szerelemben és sötétségben – alighanem Amos Oz Szeretetről, sötétségről című regénye vezethette a címadókat, a Nem félünk a muffoktól című film esetében pedig az ugyancsak sokatmondó Who's Afraid of Vagina Wolf?-nak sikerült adekvát címfordítást találniuk. A játék- és dokumentumfilmekhez kerekasztal-beszélgetések és bulizási lehetőségek kapcsolódnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.