Château Flight és Marcus Worgull

  • 2013. március 19.

Snoblesse

Egy kölni és egy párizsi – jelen esetben két dj/producer, egyaránt szoros kapcsolatban a zenékkel és azok nagyon is érzéki hordozóival.

A Château Flight két párizsi férfiú, Gilb’R és I:Cube közös formációja – közülük most az előbbi érkezik hozzánk. Különböző kulturális hátterük, zenei indíttatásuk izgalmas amalgámot alkot – Gilb’R a boldogult kilencvenes években még finom, „intelligens” drum & bass számokkal operált, s nem utolsósorban létrehozta a ma is üzemelő, legendás Versatile kiadót, míg I:Cube (Nicolas Chaix) rögvest house-csodagyerekként debütált: a 96-os Disco Cubizm-ra éppúgy emlékeznek manapság is, mint a tömérdek lounge-válogatásra felkerült Adore-ra, vagy az azonos című 1999-es albumra.  Ők ketten 1997-ben álltak össze ezen a néven – manapság a dark disco és a kísérletező house, illetve techno képviselőjeként jellemzik önmagukat. S valóban: olyasféle, a múltat elegánsan idéző, mégis futurisztikus, minden ízében kortárs elektronikus tánczenét alkotnak, ami minden érzékünkre hat! Lustaságukra sem lehet panaszkodni: az utóbbi két évben több izgalmas maxit is kiadtak – emellett I:Cube szólóban, Gilb’R pedig remixerként jeleskedett, nem is szólva a most általunk is megcsodálható szettjeiről.

A másik fellépő, Marcus Worgull a német deep house/nu-disco színtér fontos alakja, egy legendás kölni lemezbolt (a Groove Attack) vezetője, ráadásul zeneszerző és producer, s nem kevésbé keresett remixer. Lemezlovasként afféle érzelemteli tripeket celebrál – méltatói szerint egyenesen a hitchcocki feszültségkeltés eszközével él, amikor igazán hatni akar a publikum lábára és lelkére. Producerként az időtlenség megidézése hajtja: ebből a szempontból ajánlanánk figyelmükbe a Dragon Loop kísértő dallamát, és a jeles Innervisions kiadónál megjelent Muwekmát, melyet a már nálunk járt barátjával, Frank Wiedemannal jegyez. Csak mellékesen jegyeznénk meg: ugyanitt jelent meg a Château Flight klasszikus 2006-os E.P.-je, a Baroque is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.