DJ Madlib a Trafóban

  • 2013. október 25.

Snoblesse

A hiphop kreatívabb ágának egyik legizgalmasabb alakja pakol egyenesen a lábunk alá.
false

Otis Jackson jr. alias Madlib (többek között a legendás Stones Throw Records emblematikus művésze) olyan producer, aki számtalan további művészneve alatt meghatározó lemezek sorát készítette el. A kétezres évek első felében az MF Doommal közös Madvillainy, illetve a J Dillával közös Champion Sound projektje tették ismertté az (ál)nevét, de igazság szerint Madlib diszkográfiájából nem egyszerű összeválogatni a kiemelkedő pillanatokat. Karrierje első nagy dobása például a Lootpack 1999-ben megjelent debütáló és máig egyetlen nagylemeze, a Soundpieces: Da Antidote, amelyen a csapat hivatalos tagjai (Madlib, Wildchild és DJ Romes) mellett olyan nevek is reppeltek, mint Defari, Declaime vagy az Alkaholiks. A folytatásban Madlib inkább a saját dolgaira fordított figyelmet: a már a Lootpack-számokban is feltűnt héliumhangú, szétcsúszottnak tűnő alteregója, Quasimoto külön albumot kapott, és az Unseen máig is a valaha készült egyik legjobb hiphopalbumok közé számít. E kedves doppelgänger aztán végigkísérte Madlib karrierjét, ilyen-olyan közreműködései során, obskúrus kislemezeken rendre felcsendült jellegzetes hangja. 2005-ben pedig The Further Adventures of Lord Quas címmel az Unseen folytatása is megérkezett – sőt, Quasimoto története idén is folytatódott: nemrég jelent meg a Yessir Whatever, ami inkább gyűjteményes válogatás az elmúlt évek terméséből. A rajongóknak így is kötelező darab – pláne, hogy a lemezborítója is olyan, hogy egy matrica lehajtásával Quasimoto agyát is közelről nézhetjük! Bár tényleg Quasimoto volna Madlib legismertebb projektje, naphosszat tudnánk sorolni különböző néven kiadott produceri munkáit. Egyszemélyes dzsesszzenekarával, a Yesterdays New Quintettel saját maga és Stevie Wonder előtt tisztelgő nagylemezzel is jelentkezett, de a fiktív zenészcsapat tagjai szintén megkapták a saját EP-jüket. Külön is említenénk a Shades Of Blue albumot, amelyet Madlib a Blue Note katalógusából mintázott össze, ha már úgyis oly sok zenéje hajt fejet a dzsessz nagyságai előtt. Az idei Quasimoto-megjelenés mellett a legfrissebb Madlib-szerzemények a Rock Conducta alteregóhoz kötődnek, amellyel korábbi, Beat Conducta néven gondozott sorozatát folytatja, csak ezúttal rockzenéket szabdal széjjel, hogy aztán füstös ütemekként szülessenek újjá. Madlib tehát tud majd miből válogatni budapesti fellépése során – például fent meg nem nevezett, temérdek kiadványából és rengeteg kiadatlan zenéjéből. Madlib fellépése előtt az S*10 szervezésében a kiadó kedvenc producerei váltják egymást félóránként, így például Fakt aka Faktor, a Stay Blunted, DJ Slow, és a Mekvárt liget rémei, Vanis és Crain.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.