Douglas Sirk a Szimplában

  • 2013. június 18.

Snoblesse

A Goethe-mozi keretében bemutatkozik a melodráma királya.
false

Szép dolog az Oscar-díj, de sokkal menőbb, ha Tarantino steaket nevez el az emberről. Ez a posztumusz elismerés esett meg Douglas Sirkkel, akit a maga idejében (múlt század ötvenes évek) nem sokra tartottak a kritikusok, de az utókor (először persze a franciák) meglátták Sirk színes-szagos, technicolor melodrámáiban a művészetet. Sirk előtt olyanok emeltek kalapot, mint Fassbinder, Todd Haynes, Pedro Almodóvar, Wong Kar-wai, John Waters és Lars von Trier, de mint említettük, Tarantino steakemlékművénél nincs és nem is lehet menőbb.A Goethe-mozi keretében a rendező egy korai munkája, a La Habanera látható, mely abban az évben (1937) készült, amikor Sirk a nácik elől elhagyta Németországot.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.