Dulce Pontes a Müpában

  • 2014. március 17.

Snoblesse

Ennio Morricone kedvence, a fado egyik nagyasszonya érkezik.

Nem mindig volt ám olyan népszerű a fado, mint most – sem hazájában, Portugáliában, sem a nagyvilágban. Dulce Pontes sokat tett azért, hogy ez mindkét fronton megváltozzon. A kilencvenes években – a Madredeus mellett – ő volt a fado popularizálásának és nemzetközi felfutásának fő alakja. Sikert sikerre halmozott, és bizony a minőségi giccs világbajnokaival is összeszűrte a levet: Morricone karmaiból Andrea Bocelli karjaiba futott. De miután elég népszerű lett, hogy saját útját járja, egyre jobban eltávolodott a szintetizátoros alapoktól és az olasz világsztároktól, és visszaevezett a régi jó gitáros-sirályos-könnyes fado tengerére. Momentos című életműalbumán már ez a klasszicizáló művész lép elénk, igazi, kevély hangú fado, a Marizától vagy Joana Amendoeirától megszokott melódiáknál kicsit brazilosabb kiadásban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.