Toy-koncert

  • 2014. március 19.

Snoblesse

A brit pszichedelikus rock új hullámának remek képviselője a Városliget szélén.
false

A brightoni, öttagú Toy még 2010-ben alakult korábbi, kevésbé sikeres formációk (például a regényes nevű Joe Lean & The Jing Jang Jong) romjain. A klasszikus acid rock, a német kraut, a korai elektronikus zene és a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának shogaze gitárzenéjét ötvöző zenekar kezdetben arról híresült el, hogy ők nyitottak a Horrors turné estjein, de nemsokára saját jogon is elismerést vívtak ki maguknak. A gitárzúzás, a spanyol Alejandra Diez billentyűs által szolgáltatott analóg, szinte túlvilági hangulatú szintifüggöny, Charlie Salvidge metronóm pontosságú dobolása által diktált motorikus ütemek olvadnak össze néha egészen valószínűtlenül szép melódiákkal (mint például itt) – és akkor nem beszéltünk még Tom Dougall gitáros-énekes (akinek nővére a többek között a Pipettes-ben is szerepelt Rose Elinor Dougall) stílusos, néha Syd Barrettet idéző, jól odatett vokáljáról.

A Toy 15 hónap leforgása alatt két remek albumot is letett az asztalra (a bemutatkozó lemezről itt, a tavalyi Join The Dotsról pedig itt írtunk), és ennyiből remek koncertprogram is kikerekedik – pláne egy olyan zenekartól, amely olyannyira az élő hangzás híve, hogy még a lemezfelvételhez is a stúdióba cipeltettek egy füstgépet! Füst, fények és hangerő terén aligha lesz hiányunk, s ehhez még remek dalok sorát prezentálják nekünk, alighanem kirobbanó energiával.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.