Earth-koncert

  • 2015. január 28.

Snoblesse

Véres délkörök a színpadon: a minimalista gitározás igazi zsenije Budapestre érkezik.
false

Dylan Carlsonnál voltak és vannak is technikásabb gitárosok, akkora súlyt azonban csak nagyon kevesen képesek rápakolni egy-egy magányosan szélnek eresztett hangra, mint amekkorát ő szokott az Earth lemezein. Mármint az Earth kései lemezein, mert a már csak a sokat emlegetett Kurt Cobain-kapcsolat miatt is (Carlson Cobain és Courtney Love heroindílere volt egy időben, és az is tudható, hogy Cobain a később az öngyilkosságához használt lőfegyvert éppen tőle kapta) hírhedt zenekar eleinte úttörő drone-együttesként, széttorzított búgásokra épülő csúf és veszélyes zenével startolt. Az ezredforduló után azonban az Earth letisztult, kopár, egzisztencialista westernfilmeket idéző, minimalizmusában is gyönyörűséges hangképekre váltott, és nagyjából ez fogja meghatározni a zenekar első magyarországi koncertjét is, bár újabban Carlson ismét megtalálta a szépséget a torzított hangokban, úgyhogy az A38-on voltaképp bármi megtörténhet. Egy biztos: korunk egyik legnagyobb amerikai gitárosát láthatjuk majd élőben, ahogy takarékos mozdulatokkal munkára fogja azt a sokat látott Telecastert.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.