Egon Schiele a Szépművészetiben

  • 2013. június 17.

Snoblesse

A Leopold Museum 70 Schiele-képe színesíti a kiállítást.
false

Egon Schielének mindössze tíz, alkotással teli év adatott meg (28 éves volt, amikor 1918-ban a spanyolnátha végzett vele), de ez a a tíz év sikerekben és botrányokban gazdag évtized volt. Schiele nem vesztegette az idejét: 16 évesen a konzervatív bécsi Képzőművészeti Akadémia diákja lett, de a konzervativizmus és Schiele nem fértek meg sokáig ugyanazon négy fal között. A Klimt és Koskoschka hatását is gyorsan levetkőző fiatalember aktjai nem sok gyönyörködnivalót kínáltak a szemnek – a hatóságok nem is láttak tovább a közszemlére tett testrészeknél, s tabudöntögető merészsége elismeréseként – pornográfia vádjával – börtönbe záratták a művészt, még ha csak néhány napra is. A fegyelmezés nem vált be, Schiele nem kezdett idilli virágcsendéleteket festeni. A Szépművészeti Múzeumnak a Leopold Museum kölcsönzött 70 Schiele-művet; a bécsi szállítmányt a múzeum a saját gyűjteményében található Schiele-, Oscar Kokoschka- és Carl Moll-rajzokkal, illetve festményekkel fejelte meg. Az osztrák expresszionizmus művelői közül Anton Kolig, Leopold Blauensteiner, Herbert Boeckl, Albin Egger-Lienz és Max Oppenheimer munkái is láthatók a szeptember 29-ig tartó kiállításon.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.