Esther Kinsky a Nyitott Műhelyben

  • 2013. május 8.

Snoblesse

Egy írónő a Berlin–Battonya tengelyről.


„Esther Kinsky Berlinből érkezett Battonyára. Körülbelül öt éve lehetett, mikor a vámosok feltartották; egy zsákpályaudvaron rekedt, aztán alvóhelyet keresett éjszakára, másnap végül nem ment tovább Szerbiába és Romániába. Azóta két regényt írt a tapasztalatairól: az első az Üdülő. (Banatsko címmel év elején jelent meg a második regény, de ez egyelőre csak németül olvasható.) Mindkét kötetet lenyűgözve fogadta a kritika. Elsősorban Kinsky poétikus nyelvezetét és egzotikus témáját méltatják, ami persze nem más, mint a magyar puszta nyomasztó atmoszférája, a tehetetlenség kelet-európai romantikája” – írta kritikusunk 2011-ben az Üdülő megjelenése alkalmából (a teljes szöveg itt), s a helyzet azóta sem sokat változott. A magyar puszta nyomasztó atmoszférája éppúgy tartja magát, mint a tehetetlenség kelet-európai romantikája, annyival azonban előbbre tart a világ, hogy immár magyarul (Bán Zoltán András fordításában) is olvasható az írónő második kötete, a Banatsko. Esther Kinskyvel Szabó Tibor Benjamin beszélget a Nyitott Műhelyben.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.