Ganymed Goes Europe

  • 2013. szeptember 20.

Snoblesse

12 festmény, 12 irodalmi szöveg, 12 színész – Esterházy, Kulka, Grecsó, Gryllus és még sokan mások a Szépművészeti Múzeum festményei előtt.
false

Vajon mit gondolhat Esterházy Péter, amikor megáll egy Goya-festmény előtt? És Darvasi László egy másik Goya előtt? És Vajda Miklós egy Brueghel (az ifjabb) láttán? És Dragomán Györgyöt mi hozza lázba egy Tintoretto közelségében? Többek között ez is kiderül a bécsi Kunsthistorisches Museumból kiinduló Ganymed Goes Europe programsorozat magyar változatából, mely a Szépművészeti Múzeumból jelentkezik. A magyar változat munkatársai neves hazai és külföldi szerzők – ők írtak szövegeket az őket ilyen-olyan okból megérintő (a Szépművészetiben található) festményekhez. Az így született szövegeket a képek előterében színészek adják elő. A sort Bíró Kriszta nyitja, a színésznő az Alvó lány előtt mondja el Marek Bienczyk idevágó gondolatait. A későbbiekben Dragomány Györgyöt Szikszai Rémusz, Szécsi Noémit Dióssi Gábor, Esterházy Pétert Kulka János, Darvasi Lászlót Gryllus Dorka, Grecsó Krisztiánt Takátsy Péter, Terézia Morát Udvaros Dorottya, Thomas Glavinicet Hay Anna, Vajda Miklóst Hegedűs D. Géza, Erdős Virágot Fátyol Hermina, Tóth Krisztinát Terhes Sándor, Szvoren Edinát Székely Rozália interpretálja.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.