Ganymed Goes Europe

  • 2013. szeptember 20.

Snoblesse

12 festmény, 12 irodalmi szöveg, 12 színész – Esterházy, Kulka, Grecsó, Gryllus és még sokan mások a Szépművészeti Múzeum festményei előtt.
false

Vajon mit gondolhat Esterházy Péter, amikor megáll egy Goya-festmény előtt? És Darvasi László egy másik Goya előtt? És Vajda Miklós egy Brueghel (az ifjabb) láttán? És Dragomán Györgyöt mi hozza lázba egy Tintoretto közelségében? Többek között ez is kiderül a bécsi Kunsthistorisches Museumból kiinduló Ganymed Goes Europe programsorozat magyar változatából, mely a Szépművészeti Múzeumból jelentkezik. A magyar változat munkatársai neves hazai és külföldi szerzők – ők írtak szövegeket az őket ilyen-olyan okból megérintő (a Szépművészetiben található) festményekhez. Az így született szövegeket a képek előterében színészek adják elő. A sort Bíró Kriszta nyitja, a színésznő az Alvó lány előtt mondja el Marek Bienczyk idevágó gondolatait. A későbbiekben Dragomány Györgyöt Szikszai Rémusz, Szécsi Noémit Dióssi Gábor, Esterházy Pétert Kulka János, Darvasi Lászlót Gryllus Dorka, Grecsó Krisztiánt Takátsy Péter, Terézia Morát Udvaros Dorottya, Thomas Glavinicet Hay Anna, Vajda Miklóst Hegedűs D. Géza, Erdős Virágot Fátyol Hermina, Tóth Krisztinát Terhes Sándor, Szvoren Edinát Székely Rozália interpretálja.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.