Gossip, Balaton Sound

  • 2012. július 6.

Snoblesse

Csak ének, gitár és dob – némi hangos, pattogós, színes-szagos organikus zene a szintetikus környezetben


A Gossip Arkansasból a nyugati partra (a Washington állambéli Olympiába – figyelem: itt írta Kurt Cobain a Nevermindot!) emigrált punkok szabadidő-zenekaraként alakult még 1999-ben – mindig is hárman voltak, s már vagy tíz éve a mostani leányság-legénység tolja az ipart. Ebből még simán kinézhetett volna nekik egy szűk körű törzsközönség által látogatott klubkoncertek sorozatára felfűzhető, decens karrier, de nem: a Gossip legkésőbb a 2006-os Standing In The Way Of Control lemezzel (meg részben az azonos című slágerrel) végképp befutott. Azóta nagy fesztiválok headlinerei, albumaikat pedig zabálja a publikum – a friss A Joyful Noise-t még emésztgeti a kritika, de a trió játszani fogja annak számait is, ezerrel. A titok márpedig nem is titok: egyfajta rendkívül hangulatos, kiszámítottan-kifundáltan nyers (poszt)-punk-indie-tánczenét nyomnak látszólag szikáran hangszerelve, jó hangosan előadva (már a 2009-es Music For Men albumuk is úgy ordít, mint a sakál!). S hogy a lényegre térjünk, adott a feladatra termett frontember is, tűzről pattant énekesnőjük, Beth Ditto személyében, aki szinte egymaga eladja a produkciót. Erős soulhatást mutató vokális produkció, intenzív színpadi jelenlét és büszkén vállalt korpulens alkat – ha ehhez még hozzáadjuk a harcos punk attitűdből, leszbikus aktivizmusból és XXL divatidolságból felépített markáns imázsát, máris érthetővé válik, miért oly nehéz szabadulni Ditto és a Gossip hatásától. A szűk körű amerikai kombó remélhetőleg alaposan megdolgoztatja majd a lábakat s egyéb szerveket, Ditto kisasszony pedig szenvedélyes táncot lejt a színpadon (hahó: az egyetlen rock and roll sztár, aki kisgyerekként evett mókust is!).

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.