Gossip, Balaton Sound

  • 2012. július 6.

Snoblesse

Csak ének, gitár és dob – némi hangos, pattogós, színes-szagos organikus zene a szintetikus környezetben


A Gossip Arkansasból a nyugati partra (a Washington állambéli Olympiába – figyelem: itt írta Kurt Cobain a Nevermindot!) emigrált punkok szabadidő-zenekaraként alakult még 1999-ben – mindig is hárman voltak, s már vagy tíz éve a mostani leányság-legénység tolja az ipart. Ebből még simán kinézhetett volna nekik egy szűk körű törzsközönség által látogatott klubkoncertek sorozatára felfűzhető, decens karrier, de nem: a Gossip legkésőbb a 2006-os Standing In The Way Of Control lemezzel (meg részben az azonos című slágerrel) végképp befutott. Azóta nagy fesztiválok headlinerei, albumaikat pedig zabálja a publikum – a friss A Joyful Noise-t még emésztgeti a kritika, de a trió játszani fogja annak számait is, ezerrel. A titok márpedig nem is titok: egyfajta rendkívül hangulatos, kiszámítottan-kifundáltan nyers (poszt)-punk-indie-tánczenét nyomnak látszólag szikáran hangszerelve, jó hangosan előadva (már a 2009-es Music For Men albumuk is úgy ordít, mint a sakál!). S hogy a lényegre térjünk, adott a feladatra termett frontember is, tűzről pattant énekesnőjük, Beth Ditto személyében, aki szinte egymaga eladja a produkciót. Erős soulhatást mutató vokális produkció, intenzív színpadi jelenlét és büszkén vállalt korpulens alkat – ha ehhez még hozzáadjuk a harcos punk attitűdből, leszbikus aktivizmusból és XXL divatidolságból felépített markáns imázsát, máris érthetővé válik, miért oly nehéz szabadulni Ditto és a Gossip hatásától. A szűk körű amerikai kombó remélhetőleg alaposan megdolgoztatja majd a lábakat s egyéb szerveket, Ditto kisasszony pedig szenvedélyes táncot lejt a színpadon (hahó: az egyetlen rock and roll sztár, aki kisgyerekként evett mókust is!).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.