Animal Collective – Balaton Sound

  • 2012. július 6.

Snoblesse

Tábortűzi dalok – erős pszichedélikus csavarral.


Az Animal Collective, melynek zenéjére alig talált fogalmakat a neologizmusok gyártásában mindig serény tollforgatók hada (éppen ezért elégedjünk meg a freak folk, a psych folk és a pszichedélikus folktronika címkék ízlelgetésével), már több mint egy évtizede játssza az amerikai hipszter-zene ügyeletes csodagyerekének szerepét – változatlan átéléssel, s azzal a képességgel, hogy bármikor tudnak csavarni egyet saját sztorijukon. Panda Bear, Avey Tare, Geologist és Deakin (szólóban is aktívak – főként az elsőként említett delikvens) többször is újraírták addig használatos (pedig jól bevált!) hangos receptkönyvüket, s ezzel együtt tudtak újítani amúgy is gazdag eszköztárukon. Pedig ők alapvetően gyerekkoru(n)k dalait és hangulatát szeretnék felidézni valamiféle örökké tartó, soha el nem múló, szinte bukolikus idill formájában – csak éppen ezt az alig rejtőző folkos-popos dalszerű nyersanyagot sikerül úgy dekonstruálni és újra összerakni (megannyi hagyományos és furcsa, akusztikus és elektronikus zenekészítő eszköz segítségével), hogy az eredmény albumról albumra nyűgözi le a zenerajongókat – laikusokat és zenekritikusokat egyaránt. Albumaik, kezdve az áttörést hozó 2004-es Sung Tongsszal, folytatva a Feelsszel, a Strawberry Jammel, s végül az elsöprő sikert aratott, méltán ünnepelt 2009-es Merriweather Post Pavilionnal, csupa remekbe szabott darab – s már most izgatottan várja a világ a szeptemberben megjelenő Centipede Hz című új anyagot (mibe, hogy erről is fognak játszani…). Élőben pedig nagyon koncentráltan, remek ívet húzva képesek mindezt prezentálni – erős és eredeti vizuális körítéssel. Lehet, hogy első hallásra különös, mit keresnek egy amúgy sokkal direktebb eszközöket bevető előadók által uralt fesztiválon – de azért az ő eszközeiket sem ajánlatos alábecsülni!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.