Animal Collective – Balaton Sound

  • 2012. július 6.

Snoblesse

Tábortűzi dalok – erős pszichedélikus csavarral.


Az Animal Collective, melynek zenéjére alig talált fogalmakat a neologizmusok gyártásában mindig serény tollforgatók hada (éppen ezért elégedjünk meg a freak folk, a psych folk és a pszichedélikus folktronika címkék ízlelgetésével), már több mint egy évtizede játssza az amerikai hipszter-zene ügyeletes csodagyerekének szerepét – változatlan átéléssel, s azzal a képességgel, hogy bármikor tudnak csavarni egyet saját sztorijukon. Panda Bear, Avey Tare, Geologist és Deakin (szólóban is aktívak – főként az elsőként említett delikvens) többször is újraírták addig használatos (pedig jól bevált!) hangos receptkönyvüket, s ezzel együtt tudtak újítani amúgy is gazdag eszköztárukon. Pedig ők alapvetően gyerekkoru(n)k dalait és hangulatát szeretnék felidézni valamiféle örökké tartó, soha el nem múló, szinte bukolikus idill formájában – csak éppen ezt az alig rejtőző folkos-popos dalszerű nyersanyagot sikerül úgy dekonstruálni és újra összerakni (megannyi hagyományos és furcsa, akusztikus és elektronikus zenekészítő eszköz segítségével), hogy az eredmény albumról albumra nyűgözi le a zenerajongókat – laikusokat és zenekritikusokat egyaránt. Albumaik, kezdve az áttörést hozó 2004-es Sung Tongsszal, folytatva a Feelsszel, a Strawberry Jammel, s végül az elsöprő sikert aratott, méltán ünnepelt 2009-es Merriweather Post Pavilionnal, csupa remekbe szabott darab – s már most izgatottan várja a világ a szeptemberben megjelenő Centipede Hz című új anyagot (mibe, hogy erről is fognak játszani…). Élőben pedig nagyon koncentráltan, remek ívet húzva képesek mindezt prezentálni – erős és eredeti vizuális körítéssel. Lehet, hogy első hallásra különös, mit keresnek egy amúgy sokkal direktebb eszközöket bevető előadók által uralt fesztiválon – de azért az ő eszközeiket sem ajánlatos alábecsülni!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.