Gottfried Helnwein Bécsben

  • 2013. augusztus 30.

Snoblesse

Nagyszabású retrospektív kiállítással ünneplik Bécsben a sötét titkok osztrák sztárfestőjét.
false

Hogy a második világháború utáni Ausztriában a makulátlan jóléti felszín alatt mennyi csontváz is kapaszkodott össze a sötétben, arról az irodalomban Thomas Bernhard vagy Robert Menasse tudósított meggyőzően, a képzőművészetben pedig például Gottfried Helnwein vállalta magára a leplek lerángatását a nedvedző sebekről. A művész monumentális, sötét szépséggel tüntető, gyakran fotorealista festményein a náci múlt feldolgozatlanságára, a gyermekek ellen elkövetett változatos erőszakra, a modern háborúk és a populáris kultúra ikonjainak sötét titkaira koncentrál, valamint vérre, vérre és még egy kis vérre. A most 64 éves sztárfestő életművéből a bécsi Albertina nagyszabású, számos magángyűjteményből kölcsönzött, ritkán látható remekművet is felvonultató, intenzív és provokatív kiállítást rendezett, amely egészen október közepéig megtekinthető.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."