Heltai-est a Radnótiban

  • 2013. november 4.

Snoblesse

„Szeretlek édes Budapestem, / Te pajkos, kis kokott!”
false

„Mint minden lusta ember, én is rendkívül sokat dolgoztam” – fogalmazott egy önéletrajzi szövegében Heltai Jenő, s életének e látszólagos paradoxonja mellett ott áll néhány valódi furcsaság is. Mindennemű elszánt ambíció nélkül találták meg személyét a feladatok, sőt a tisztségek; népszerűségét még a legnagyobb sikerek közepette is megőrizte kollégáinak körében; s ami a legkülönösebb: derűs kiegyensúlyozottságát és írói hangjának jóízűségét egész életén át megtartotta – dacára a huszadik század történelmének. László Ferenc Narancs-cikkéből idézünk, mely az Elsüllyedt szerzők sorozatban jelent, noha azt a szerző is előrebocsátja: „Nyilvánvalóan csak határeset gyanánt számítható az elsüllyedtek közé, noha műveinek »az a része, mely túlnyomónak mondható«, ma a megérdemeltnél jóval kevésbé ismert. S nem él elevenen a magyar irodalom egyik legkedvesebb alakjának emléke sem.” A Radnóti Színház mindenesetre sokat tett Heltai Jenő felszínen tartásáért; a Naftalin sikerrel megy a Radnótiban, az Irodallam című sorozatban pedig Bálint András és Dinnyés Dániel zeneszerző állít zenés-prózai emléket az élettel majdnem mindig, csak kisebb megszakításokkal elégedett Heltainak, aki egyszer így nyilatkozott: Szeretném, ha úgy élhetnék, ahogy élek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.