Éljen a szabadság!

  • 2013. november 4.

Snoblesse

Szatíra az ellenék berezelt vezéréről és a helyére ültetett hasonmásról.
false

A szerelem következményei (2004) óta ismerjük, s csak ámulunk és bámulunk Toni Servillo színészi átváltozóképességén. Nincs olyan év, hogy ne tűnne fel a neve valamelyik nagy nemzetközi filmfesztiválon: játszott detektívet skandináv krimiből készült olasz filmben (A tó leánya), maffia-ügyintézőt Matteo Garrone sokat dicsért opusában (Gomorra), ő volt  Giulio Andreotti Paolo Sorrentino Cannes-i díjas filmjében (Il divo – A megfoghatatlan), s ugyancsak Sorrentinónál alakított nagyot az ugyancsak Cannes-an bemutatott La grande bellezza című moziban. Az Olasz Filmhéten Toni Servillo kettős szerepben brillírozik: nem csak az ellenzék szépen lelécelő vezérét alakítja, de annak ikertestvérét is, aki átveszi a megfutamodott báty helyét és nevét az Éljen a szabadság! című filmben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.