Hyperspace 2015

  • 2015. április 22.

Snoblesse

A techno világsztárjai rakják a lemezeket a legendás partisorozat 20. évfordulóján

Ez is bekövetkezett: immár két évtizede látja vendégül Európa és a világ legjobb techno és house lemezlovasait, zenekészítőit a Hyperspace - most ehhez méltó sztárparádéval, és a szokásos, kivilágos kivirradtig (egészen pontosan este 8-tól reggel 8-ig) tartó fesztivállal lepi meg hűséges partizóit. Ebben a műfajban Berlin maga a minőség garanciája, márpedig a Berghain-rezidens Marcel Dettmann elegánsan izgalmas, lecsupaszítottan is érzéki zenei világa és a dj/producer/énekes Nina Kraviz által megelevenített és a színpadra pakolt nyers energiák mindig működni fognak (nem mellesleg a szibériai születésű, orosz származású Nina zenei sokoldalúságáról tanúskodik 2012-es bemutatkozó albuma). És akkor még nem is említettük a viszonylag friss berlini felfedezettnek számító Rødhåd (alias Mike Bierbach) fellépését – pedig egyre nagyobb a respektusa, legyen bár szó a jelentős részben a Dystopian kiadónál kiadott míves maxijairól vagy éppen rendszeres klubestjeiről, fesztiválfellépéseiről

false

Mellettük akad majd legendás visszatérő, mint a svéd, egyszemélyes intézménynek számító Adam Beyer, de Gary Beck, a sokoldalú skót techno/house producer-fenomén is remeknél remekebb maxi sorát tette le az asztalra az utóbbi években és a dj-pultban is elsőrangú teljesítményre képes. Valamennyi nevet szinte lehetetlen is felsorolni a nemzetközi brigádból – s ne feledkezzünk meg az érdemdús magyar fellépőkről (Hot X, Budai, Sanfranciscobeat, Jay Lumen, Gabor Kraft) se!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.