Éljen a Kiskakas! Éljen Japán!

  • 2015. április 22.

Snoblesse

Az animációs fesztivál díszvendége Japán.

Nemrég alkalmunk volt interjút készíteni Japán legmenőbb animációs stúdiójának egyik főemberével, Geoffrey Wexlerrel, akivel nem csak a japán Ghibli és az amerikai Pixar viszonyát beszéltük át, de a a Studio Ghibliben uralkodó étkezéskultúrát is: „Egy csendes lakóövezetben vagyunk, kívül Tokió központján. A dolgozók többsége otthonról hozza az ebédet. Olykor főzünk is egymásnak. A banánfagylaltom kiugró siker volt.”

false

Azt sajnos nem tudjuk, milyen ebédet kapnak a Kiskakas Animációs Fesztivál Japánból érkező előadói (reméljük, nem túl zsírosat!), de azt tudjuk, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fesztiválján részt vesz a Tokyo University of Arts animációs tanszékének két oktatója is: a tanszékvezető Ito Yuichi és Ilan Nguyen. Természetesen nemcsak ők szerepelnek a programban, hanem egy csomó kortárs japán animációs rövidfilm is. A Tokyo University of the Arts animáció tanszékének legjobb hallgatói munkái mellett a MOME Anim legfrissebb munkái is bemutatkoznak, míg a tanszék nemzetközi partnerintézményeinek legizgalmasabb hallgatói munkáiból az Animation Sans Frontières vetítési blokkja szemezget.

(Ez mind nagyon szép és nagyon jó, de vajon mi lehet Mr. Wexler ghiblis banánfagylaltjának a receptje? Várjuk a témában születendő diplomamunkákat!)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.