Éljen a Kiskakas! Éljen Japán!

  • 2015. április 22.

Snoblesse

Az animációs fesztivál díszvendége Japán.

Nemrég alkalmunk volt interjút készíteni Japán legmenőbb animációs stúdiójának egyik főemberével, Geoffrey Wexlerrel, akivel nem csak a japán Ghibli és az amerikai Pixar viszonyát beszéltük át, de a a Studio Ghibliben uralkodó étkezéskultúrát is: „Egy csendes lakóövezetben vagyunk, kívül Tokió központján. A dolgozók többsége otthonról hozza az ebédet. Olykor főzünk is egymásnak. A banánfagylaltom kiugró siker volt.”

false

Azt sajnos nem tudjuk, milyen ebédet kapnak a Kiskakas Animációs Fesztivál Japánból érkező előadói (reméljük, nem túl zsírosat!), de azt tudjuk, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fesztiválján részt vesz a Tokyo University of Arts animációs tanszékének két oktatója is: a tanszékvezető Ito Yuichi és Ilan Nguyen. Természetesen nemcsak ők szerepelnek a programban, hanem egy csomó kortárs japán animációs rövidfilm is. A Tokyo University of the Arts animáció tanszékének legjobb hallgatói munkái mellett a MOME Anim legfrissebb munkái is bemutatkoznak, míg a tanszék nemzetközi partnerintézményeinek legizgalmasabb hallgatói munkáiból az Animation Sans Frontières vetítési blokkja szemezget.

(Ez mind nagyon szép és nagyon jó, de vajon mi lehet Mr. Wexler ghiblis banánfagylaltjának a receptje? Várjuk a témában születendő diplomamunkákat!)

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.