Irodalmi Oázis a Nyitott Műhelyben

  • 2017. január 19.

Snoblesse

Minden, amit tudni akartál a szlovák irodalom közelmúltjáról és jelenéről!
false

A budapesti Szlovák Intézet irodalmi sorozata ezúttal a Nyitott Műhelyből jelentkezik. Két, szlovák műveket tartalmazó antológia, a Modern Dekameron és a Férfi, nő, gyerek kerülnek reflektorfénybe. Előbbi a 20. századi szlovák rövidpróza antológiája, a legjelentősebb szerzők (egyebek közt Božena Slančíková Timrava, František Švantner, Peter Pišťanek) novelláinak tárháza, míg a Férfi, nő, gyerek – Mai szlovák történetek a fiatal és középgenerációs írók munkáit mutatja be.

Arról, hogy tulajdonképpen miről és hogyan szól a modern és a kortárs szlovák próza, az antológiák szerkesztői, Marta Součková és Radoslav Passia, Balogh Magdolna irodalomtörténész, Kiss Noémi író, Csordás Gábor szerkesztő és kritikus és  beszélgetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.