A teljesítmény mindig menő - Vass Imre táncos, előadóművész

  • rés a présen
  • 2017. január 20.

Snoblesse

NextFeszt - január 27-ig a Trafóban.

rés a présen: Idén is ott leszel a NextFeszten a Trafóban. Mivel?

Vass Imre: A fesztiválra már elkészült előadásokat hívnak, válogatnak, ám én most is és két éve is olyan dologgal jöttem, ami kifejezetten a Trafóba készült, de nem kifejezetten táncos produktum. A Trafó a budapesti, intézményesített kulturális életben a peremvidéket képviseli, én pedig ezt szerettem volna továbbvinni a nextfesztes programon belül kevés embernek, kis hangon. Két éve harmincan fértek be egy menetre, idén már csak tízen. A Játék a peremvidéken egy túra, idegenvezetés, amelyben nem az épület múltja tárulkozik fel, hanem arról szól, hogyan lehet kapcsolatba lépni egy merev struktúrával, párbeszédet folytatni egy „hallottnak” hitt valamivel, anélkül, hogy antropomorfizálnánk, bármiféle narratíva köntösébe bújtatnánk. Ezért kerüljük a jelentőségteljes gondolatokat, központi tereket, hogy minél több időt tölthessünk el a folyosókon, lépcsőfordulókban etc. Az előadás már csak január 20-án 19.30-tól, 22-én 14.00-tól és 20.00-tól, valamint 27-én 20.00-tól látható a Trafóban. A fesztivál után elemeire bomlik, és majd máshol, máskor, új formává összeállva lesz látható.

rap: Milyen jelenleg is látható előadásokban vagy benne, és milyen bemutatóid lesznek?

VI: Műsoron van még a Felülről az ibolyát (Boross Martin/StereoAkt), a Grace (Hodworks), valamint egy norvég projekt, Ingri Fiksdal Cosmic Bodyja. A sajátjaim közül a REMAKE, ami egy stand-up/performansz, az It comes it goes Somló Dáviddal, ami egy nézőpróbáló, monoton ugra-bugra és a Taking place, ami egy szöveges táncelőadás. Idén két premierem is kilátásban van, és ezekre biztosított lesz az anyagi háttér, amit ideáig nem nagyon tudtam elérni. Az egyik a Staféta pályázaton nyert, aminek a Mu Színházban lesz a bemutatója, a másik még alakulóban van, de már elkezdtünk dolgozni. Olyan táncosokkal csinálom, akik jelenleg a magánéletben is a legközelebb állnak hozzám.

false

rap: Milyennek látod a hazai kortárs táncot?

VI: Mindenki tolja ezerrel. A befogadó helyek is meg az alkotók is. Számtalan kezdeményezés van attól függetlenül, hogy kinek milyen erőforrások állnak a rendelkezésére. Ami Budapesten zajlik, legyen bár menő vagy sem, valamilyen szempontból tánc-színház. Mintha a táncnak még mindig küzdenie kéne azért, hogy önálló műfaj legyen. De ez nem csak itt van így. Az biztos, hogy, amikor itt showcase van, akkor az ideözönlő népek nagyon sokféle és nagyon különböző dolgokat láthatnak, ami jó. Idén nyáron azt hallottam, hogy jön vissza a tánc. Meg a képzőművészetből táplálkozó, monolitikus szilárdságú/szikárságú koncepttel bíró cuccok is menők. Lényeg, hogy a teljesítmény mindig menő marad.

rap: A táncosok is elmennek innen?

VI: Hát persze. Ha hívnak, vagy ha a legkisebb esély van arra, hogy a Manchester Unitedben focizz, akkor nem maradsz a Diósgyőrben. Olyan tíz éve áramlanak ki a táncnövendékek a külföldi iskolákba. Nagyobb az esély, hogy közelebb kerüljenek a tűzhöz, pláne, ha itthon nem tartanak rájuk igényt mint szellemi kazán. De azt is gondolom, hogy el kell menni, hogy aztán kíváncsisággal, tettrekészséggel jöjjön haza az ember. A szabadúszó táncos lét arról szól, hogy mellékesek a határvonalak.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.