A teljesítmény mindig menő - Vass Imre táncos, előadóművész

  • rés a présen
  • 2017. január 20.

Snoblesse

NextFeszt - január 27-ig a Trafóban.

rés a présen: Idén is ott leszel a NextFeszten a Trafóban. Mivel?

Vass Imre: A fesztiválra már elkészült előadásokat hívnak, válogatnak, ám én most is és két éve is olyan dologgal jöttem, ami kifejezetten a Trafóba készült, de nem kifejezetten táncos produktum. A Trafó a budapesti, intézményesített kulturális életben a peremvidéket képviseli, én pedig ezt szerettem volna továbbvinni a nextfesztes programon belül kevés embernek, kis hangon. Két éve harmincan fértek be egy menetre, idén már csak tízen. A Játék a peremvidéken egy túra, idegenvezetés, amelyben nem az épület múltja tárulkozik fel, hanem arról szól, hogyan lehet kapcsolatba lépni egy merev struktúrával, párbeszédet folytatni egy „hallottnak” hitt valamivel, anélkül, hogy antropomorfizálnánk, bármiféle narratíva köntösébe bújtatnánk. Ezért kerüljük a jelentőségteljes gondolatokat, központi tereket, hogy minél több időt tölthessünk el a folyosókon, lépcsőfordulókban etc. Az előadás már csak január 20-án 19.30-tól, 22-én 14.00-tól és 20.00-tól, valamint 27-én 20.00-tól látható a Trafóban. A fesztivál után elemeire bomlik, és majd máshol, máskor, új formává összeállva lesz látható.

rap: Milyen jelenleg is látható előadásokban vagy benne, és milyen bemutatóid lesznek?

VI: Műsoron van még a Felülről az ibolyát (Boross Martin/StereoAkt), a Grace (Hodworks), valamint egy norvég projekt, Ingri Fiksdal Cosmic Bodyja. A sajátjaim közül a REMAKE, ami egy stand-up/performansz, az It comes it goes Somló Dáviddal, ami egy nézőpróbáló, monoton ugra-bugra és a Taking place, ami egy szöveges táncelőadás. Idén két premierem is kilátásban van, és ezekre biztosított lesz az anyagi háttér, amit ideáig nem nagyon tudtam elérni. Az egyik a Staféta pályázaton nyert, aminek a Mu Színházban lesz a bemutatója, a másik még alakulóban van, de már elkezdtünk dolgozni. Olyan táncosokkal csinálom, akik jelenleg a magánéletben is a legközelebb állnak hozzám.

false

rap: Milyennek látod a hazai kortárs táncot?

VI: Mindenki tolja ezerrel. A befogadó helyek is meg az alkotók is. Számtalan kezdeményezés van attól függetlenül, hogy kinek milyen erőforrások állnak a rendelkezésére. Ami Budapesten zajlik, legyen bár menő vagy sem, valamilyen szempontból tánc-színház. Mintha a táncnak még mindig küzdenie kéne azért, hogy önálló műfaj legyen. De ez nem csak itt van így. Az biztos, hogy, amikor itt showcase van, akkor az ideözönlő népek nagyon sokféle és nagyon különböző dolgokat láthatnak, ami jó. Idén nyáron azt hallottam, hogy jön vissza a tánc. Meg a képzőművészetből táplálkozó, monolitikus szilárdságú/szikárságú koncepttel bíró cuccok is menők. Lényeg, hogy a teljesítmény mindig menő marad.

rap: A táncosok is elmennek innen?

VI: Hát persze. Ha hívnak, vagy ha a legkisebb esély van arra, hogy a Manchester Unitedben focizz, akkor nem maradsz a Diósgyőrben. Olyan tíz éve áramlanak ki a táncnövendékek a külföldi iskolákba. Nagyobb az esély, hogy közelebb kerüljenek a tűzhöz, pláne, ha itthon nem tartanak rájuk igényt mint szellemi kazán. De azt is gondolom, hogy el kell menni, hogy aztán kíváncsisággal, tettrekészséggel jöjjön haza az ember. A szabadúszó táncos lét arról szól, hogy mellékesek a határvonalak.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?