A teljesítmény mindig menő - Vass Imre táncos, előadóművész

  • rés a présen
  • 2017. január 20.

Snoblesse

NextFeszt - január 27-ig a Trafóban.

rés a présen: Idén is ott leszel a NextFeszten a Trafóban. Mivel?

Vass Imre: A fesztiválra már elkészült előadásokat hívnak, válogatnak, ám én most is és két éve is olyan dologgal jöttem, ami kifejezetten a Trafóba készült, de nem kifejezetten táncos produktum. A Trafó a budapesti, intézményesített kulturális életben a peremvidéket képviseli, én pedig ezt szerettem volna továbbvinni a nextfesztes programon belül kevés embernek, kis hangon. Két éve harmincan fértek be egy menetre, idén már csak tízen. A Játék a peremvidéken egy túra, idegenvezetés, amelyben nem az épület múltja tárulkozik fel, hanem arról szól, hogyan lehet kapcsolatba lépni egy merev struktúrával, párbeszédet folytatni egy „hallottnak” hitt valamivel, anélkül, hogy antropomorfizálnánk, bármiféle narratíva köntösébe bújtatnánk. Ezért kerüljük a jelentőségteljes gondolatokat, központi tereket, hogy minél több időt tölthessünk el a folyosókon, lépcsőfordulókban etc. Az előadás már csak január 20-án 19.30-tól, 22-én 14.00-tól és 20.00-tól, valamint 27-én 20.00-tól látható a Trafóban. A fesztivál után elemeire bomlik, és majd máshol, máskor, új formává összeállva lesz látható.

rap: Milyen jelenleg is látható előadásokban vagy benne, és milyen bemutatóid lesznek?

VI: Műsoron van még a Felülről az ibolyát (Boross Martin/StereoAkt), a Grace (Hodworks), valamint egy norvég projekt, Ingri Fiksdal Cosmic Bodyja. A sajátjaim közül a REMAKE, ami egy stand-up/performansz, az It comes it goes Somló Dáviddal, ami egy nézőpróbáló, monoton ugra-bugra és a Taking place, ami egy szöveges táncelőadás. Idén két premierem is kilátásban van, és ezekre biztosított lesz az anyagi háttér, amit ideáig nem nagyon tudtam elérni. Az egyik a Staféta pályázaton nyert, aminek a Mu Színházban lesz a bemutatója, a másik még alakulóban van, de már elkezdtünk dolgozni. Olyan táncosokkal csinálom, akik jelenleg a magánéletben is a legközelebb állnak hozzám.

false

rap: Milyennek látod a hazai kortárs táncot?

VI: Mindenki tolja ezerrel. A befogadó helyek is meg az alkotók is. Számtalan kezdeményezés van attól függetlenül, hogy kinek milyen erőforrások állnak a rendelkezésére. Ami Budapesten zajlik, legyen bár menő vagy sem, valamilyen szempontból tánc-színház. Mintha a táncnak még mindig küzdenie kéne azért, hogy önálló műfaj legyen. De ez nem csak itt van így. Az biztos, hogy, amikor itt showcase van, akkor az ideözönlő népek nagyon sokféle és nagyon különböző dolgokat láthatnak, ami jó. Idén nyáron azt hallottam, hogy jön vissza a tánc. Meg a képzőművészetből táplálkozó, monolitikus szilárdságú/szikárságú koncepttel bíró cuccok is menők. Lényeg, hogy a teljesítmény mindig menő marad.

rap: A táncosok is elmennek innen?

VI: Hát persze. Ha hívnak, vagy ha a legkisebb esély van arra, hogy a Manchester Unitedben focizz, akkor nem maradsz a Diósgyőrben. Olyan tíz éve áramlanak ki a táncnövendékek a külföldi iskolákba. Nagyobb az esély, hogy közelebb kerüljenek a tűzhöz, pláne, ha itthon nem tartanak rájuk igényt mint szellemi kazán. De azt is gondolom, hogy el kell menni, hogy aztán kíváncsisággal, tettrekészséggel jöjjön haza az ember. A szabadúszó táncos lét arról szól, hogy mellékesek a határvonalak.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.