Isten pénze

  • 2017. január 9.

Snoblesse

Dickens nem forog a sírjában…
false

Szigoráról híres kritikusunk sietett megnyugtatni a hardcore Dickens-rajongókat és Christmas Carol-fanokat:

„Nem, Charles Dickens nem forog a sírjában: Dickens mesélő kísértetté vált a Karácsonyi énekből adaptált húszéves magyar musicalben. Azazhogy ő a történetmesélő és egyúttal a fukar Ebenezer Scrooge régen elhalt üzlettársának szelleme is, aki Tolcsvay László meg a Müller és fia cég által jegyzett Isten pénzében egy személyben tölti be az elmúlt, a jelen és a jövendő karácsonyok szellemének tisztét is.”

Mi több, egy személyes vallomásra is sor kerül a Narancs kritikájában:

„Talán nem csupán a korral együtt járó szentimentális ellágyulás és nem is a közelítő karácsony hangulata tette, de az Isten pénze több ponton is megindította a kritikust, amire amúgy vajmi ritkán van eset.”

László Ferenc írása itt olvasható, a megindító Dickens-musical pedig január 16-tól 20-ig naponta megidézi a Karácsonyi ének közkedvelt szellemeit.

P. S. Aki ennyivel sem tud betelni, feltétlenül szerezze be a Karácsonyi ének 1984-es filmváltozatát, melyben George C. Scott adja – de hogy adja! – Scrooge-ot. Mert Scrooge-ok jönnek-mennek, de a Scott-féle Scrooge örök!

false

P. S. 2: És persze kedvenc brit karakterszínészünk, a nagy Jim Broadbent is magára öltötte Ebenezer hálósipkáját, mint ahogy azt a mellékelt ábra is bizonyítja.

false

A nagy jellemszínész 2015-ben scrooge-osodott el a londoni West Enden, a Noel Coward Theatre színpadán.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.