A filmmel együtt is remekül működik - Varga Judit zeneszerző

  • rés a présen
  • 2017. január 5.

Snoblesse

Mr. West rendkívüli kalandjai a bolsevikok földjén - a Müpában

rés a présen: Hogyan született a Mr. West kalandjai a bolsevikok földjén című koncertelőadás ötlete?

Varga Judit: Az osztrák Filmmuseum bányászta ki ezt a filmet az archívumából. A kiválasztásnál nyilván cél volt, hogy a szokásos éves 4 filmes koncertből álló sorozatban (Konzerthaus, Film und Musik bérlet) sokszínű metszetet tudjanak bemutatni, de a film önmagában is kulturális csemegének számít. Lev Kulesov rendkívül modern, nem titkoltan az amerikai kortárs filmek által inspirált filmje virtuóz schnitt-technikával, érdekes cselekménnyel és figurákkal nyűgöz le. A bemutató a bécsi Konzerthaus nagytermében volt 2016. március 29-én, telt házzal.

false

 

Fotó: Nagy Attila / Müpa

rap: A filmen kívül mi inspirálta még a munkafolyamatot?

VJ: A zene abszolút a film képi világára van alakítva. Nem arról lesz szó, hogy a háttérben megy valami mozgókép, előtte meg valami kortárs zene, és a kettő többé-kevésbé véletlenszerűen néha még össze is illik. Főleg a burleszkjelenetek megzenésítése tartott hetekig, egy-egy filmes geg akusztikus leképezésén napokat is ültem, méricskélve a zenei anyag hatását a filmre, tologatva az effekteket századmásodpercekkel előre-hátra, figyelve a hatást. Mégis egy autonóm zenei anyag született, mely önálló alkotásként is megállná a helyét a koncertpódiumon. Viszont a filmmel együtt is remekül működik.

rap: Mikor hallható a koncert, és kik az előadók?

VJ: 2017. január 12-én, 19.30-tól lesz az előadás a Müpa Fesztivál színházában. Az Ensemble Phace zenél, amely az ősbemutatót is játszotta, és Leonhard Garms vezényel. Érdemes korábban jönni, mert ott helyben 19.00-tól beszélgetünk a zenéről és a filmről. Az egész Átlátszó Hang Fesztiválra érdemes eljönni, mert olyan műsort állítottak össze a szervezők (Gryllus Samu és Horváth Balázs), ami bármelyik nemzetközi fesztiválon megállná a helyét. Magyarországon viszont ilyen töménységgel egy teljes hétig, ennyi jó kortárs zenei esemény egy évben csak egyszer van.

rap: Mit jelent az alcím, hogy „szórakoztató komolyzene”?

VJ: Egy kortárs zeneszerző komoly ember, őt és a műveit is illik komolyan venni. Feladata a lélek legmélyebb, legsötétebb bugyrait felkutatni, és onnan beszámolót küldeni a külvilág felé.

Ezen a koncerten minderről szó sem lesz. Az egyetlen célunk a szórakoztatás kortárs eszközökkel. A legizgalmasabb ebben az, hogy amikor kortársról beszélünk, akkor a vásznon épp 1924-et, a színpadon viszont 2017-et írunk.

false

 

Fotó: Nagy Attila / Müpa

rap: Hol találkozhat a közönség a szerzeményeiddel?

VJ: A Szerelem című operám májusban lesz látható a Magyar Állami Operaház produkciójában filmen, de a következő zenéért is moziba kell menni, egy Ylmaz Güneyről szóló dokumentumfilm zenéjét írom éppen a napokban (Ugly King a film címe). Az ORF és a Vienna Radio Symphony Orchestra jubi­leumi koncertjére pedig egy tánczenét kértek tőlem, egy eléggé rendhagyó előadásra, ahol székek helyett táncparkett és pezsgő várja a közönséget, mindez Grazban, 2017 októberében.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.