„Itt nőttem fel” - Pajor Tamás előadóművész

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 26.

Snoblesse

Unplugged est a Zsidó Kulturális Fesztiválon.

rés a présen: Ilyen még nem volt, mint ami a Zsidó Kulturális Fesztiválon lesz, hogy Pajor Tamás önálló est, unplugged. Mi inspirálta az előadást?

Pajor Tamás: Mindenekelőtt Gerendás Pétertől jött a megtisztelő felkérés még az év elején, amely személyesen nekem mint előadóművésznek volt címezve, ezért a szóló. Azt a döntést pedig, hogy az unplugged megszólalást válasszuk, a zsinagóga történelmi jellege és akusztikai adottságai szülték. Mindez meghatározta a tematikát is, hiszen olyan dalokat kellett választanom a repertoáromból, amelyek vagy eleve akusztikusak, vagy áthangszerelhetők. A zenekar – összetételét tekintve – számomra is izgalmas és újszerű lesz. Aki kihagyhatatlan belőle ezúttal is, Szentkirályi György barátom, aki a legtöbb dalom zeneszerzője és hangszerelője évtizedek óta. Az ő talentumát rengeteg nagyszerű dal dicséri, például a közelmúltban népszerűvé vált Szeretem Pestet is. Emellett olyan kiváló zenésszel is erősítünk, mint Hárs Viktor, aki számos hazai és nemzetközi sztárral zenélt már együtt Katona Klárin és Hobón át Al Di Meoláig. Sárkány Bertalan képviseli az ütősszekciót, aki a Mary Popkids formációban is játszik. A kamarazenei hangzásról pedig a Tilia vonósnégyes fog gondoskodni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

rap: Most akkor teszel egy visszatérő lépést a budapesti avantgárd művészeti élet felé?

PT: Mindig is igyekeztem kísérletező jellegű, a műfaji határokat több szempontból is feszegető alkotásokat létrehozni. Ez most sem lesz másképpen, sőt… Az elmúlt években szózenének neveztem el a tulajdonképpen már évtizedek óta általam fejlesztett műfajt. Fellelhetők benne a slam poetry, a megzenésített vers, a sanzon és a hagyományos popzene elemei, mégsem lehet egyikkel sem azonosítani. Ehhez, azt gondolom, a személyes tónus is hozzájárul. Semmiképpen sem vagyok hagyományos értelemben vett énekes, inkább előadó, és többségében a dalaim sem igazán feldolgozásra vannak kalibrálva. Nehezen tudom elképzelni, hogy valaki más dalait énekeljem, és az enyémek sem kifejezetten könnyen interpretálhatók más által. A szózenét dalliterációnak is nevezem, amelyhez egy kis saját gyártású szlogen is társul: „a szó zenél, a zene beszél”.

rap: Hogyan kapcsolódtál a Zsidó Kulturális Fesztivál programjához?

PT: Első alkalommal teszek eleget ilyen meghívásnak, és óriási megtiszteltetés, hogy a Dohány utcai zsinagógában adhatok koncertet. A hely történelmi és ünnepi jellegét nem kell bemutatnom, de mindennek az adja a különlegességét, hogy itt nőttem fel. Szüleimmel főleg a Nagyfuvaros utcai zsinagógába és a Rabbiképzőbe jártunk, időnként pedig, nagyobb ünnepekkor, a „Dohányba” is, de mindenképpen ez az a közeg, amelyben a gyermekkorom telt. És hát ismert az élettörténetem, amely a totális lázadásból jutott el az Istenhez való megtérésig. Identitásomat Jézusban mint Messiásban hívő zsidóként határozom meg, ami rólam eddig is teljesen publikus volt, bár ez a történelmi előzményekből kiindulva sokak számára nehezen befogadható. Ezért még kiemeltebb jelentőséggel bír számomra a szeptember ötödikei koncert.

rap: Hol találkozhatunk még veled az őszi kulturális szezonban?

PT: A repertoár nagy részével budapesti kávéházakban tervezek hasonló unplugged fellépéseket.

rap: Ki az, aki a mostani rapperek közül Pajor-utód lehet?

PT: Rengeteg tehetséges rapper van a magyar szcénában. Engedtessék meg, hogy én egyet emeljek ki, érintettség okán. Bár igyekeztem más irányba terelni, de az élet úgy hozta, hogy Ábrahám fiamat is hasonló adottságokkal áldotta meg a Mindenható. A szárnyait bontogató EMLP formációval már kivívták a szakma elismerését.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.