Kid Koala, DJ Bootsie, Marcel

  • 2013. február 22.

Snoblesse

Egy csodás kezű lemezjátszista bluesból farag vidám ütemeket a talpunk alá.


A kanadai Vancouverből való, felmenői révén ázsiai származású Eric San alias Kid Koala hosszú ideje megbecsült tagja a Ninja Tune-közösségnek – legalábbis azóta, hogy 1996-ban megjelent első, Scratchhappyland című ropogós, tízinches vinilje, a dekonstruktív zeneépítés egyik mérföldköve. Innentől már minden igényes zenerajongó noteszében ott figyelt a neve, elvégre az aranykezű és mesteri ütemérzékű turntablist (azaz lemezjátszista) egyben nem mindennapi kompozíciós érzékkel pakolja egymásra a hangmintákat és a bíteket. Emellett csak apróbb adalék, hogy hősünk képregényszerzőként sem utolsó firma – ráadásul kifinomult érzéket mutat a színpadi jelenlét iránt is. Ez felületesen szemlélve persze hülye maszkok, különös módon kezelt plüssállatok és papundekli lemezjátszók szerephez juttatásában jelentkezik. Emellett Budapesten, ahol a beszédes című The Vinyl Vaudeville Tour keretében lép fel a kedvesen bolond zeneművész, találkozhatunk segítőivel, az Adira Amram And The Experience nevű, zenére alkotó tánc- és mozgásművészeti kollektívával is.


Az ám, de akad itt friss zenei apropó is: Kid Koala nemrég adta ki 12 Bit Blues című albumát (szintén a már emlegetett Ninja Tune-nál), amelyen kizárólag régi blueslemezekből dolgozott. Ezekből szemezgetve, a hangmintákat rétegesen egymásra dolgozva, s közben kizárólag lemezjátszókat és klasszikus E-mu SP1200-as, dobgépként is fungáló samplereket (az oldschool hiphop-producerek jellegzetes alkotótársait) használva rakta össze az új albumot, aminek hallatán nyilvánvaló lesz az afroamerikai zene folytonossága a bluestól a legabsztraktabb hiphopig bezárólag. Élőben két efféle, zenei mintavételezésre és ritmuscsiholásra szolgáló kütyü és három lemezjátszó segítségével teremt varázsos hangulatot – a fent már méltatott vizuális körítéssel. Mindent a szemnek s mindent a fülnek is – de a kéz is játszani fog! Az este csúcsra futtatásában maximálisan segítségére lesz hazai oldalról a már több nemzetközi szinten is figyelemre méltó albummal jelentkező Bootsie és remek kollektívája, a régóta a placcon lévő, szintén respektált alkotó Marcel, valamint az estet lemezeivel záró Suhaid is.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.