Kid Koala, DJ Bootsie, Marcel

  • 2013. február 22.

Snoblesse

Egy csodás kezű lemezjátszista bluesból farag vidám ütemeket a talpunk alá.


A kanadai Vancouverből való, felmenői révén ázsiai származású Eric San alias Kid Koala hosszú ideje megbecsült tagja a Ninja Tune-közösségnek – legalábbis azóta, hogy 1996-ban megjelent első, Scratchhappyland című ropogós, tízinches vinilje, a dekonstruktív zeneépítés egyik mérföldköve. Innentől már minden igényes zenerajongó noteszében ott figyelt a neve, elvégre az aranykezű és mesteri ütemérzékű turntablist (azaz lemezjátszista) egyben nem mindennapi kompozíciós érzékkel pakolja egymásra a hangmintákat és a bíteket. Emellett csak apróbb adalék, hogy hősünk képregényszerzőként sem utolsó firma – ráadásul kifinomult érzéket mutat a színpadi jelenlét iránt is. Ez felületesen szemlélve persze hülye maszkok, különös módon kezelt plüssállatok és papundekli lemezjátszók szerephez juttatásában jelentkezik. Emellett Budapesten, ahol a beszédes című The Vinyl Vaudeville Tour keretében lép fel a kedvesen bolond zeneművész, találkozhatunk segítőivel, az Adira Amram And The Experience nevű, zenére alkotó tánc- és mozgásművészeti kollektívával is.


Az ám, de akad itt friss zenei apropó is: Kid Koala nemrég adta ki 12 Bit Blues című albumát (szintén a már emlegetett Ninja Tune-nál), amelyen kizárólag régi blueslemezekből dolgozott. Ezekből szemezgetve, a hangmintákat rétegesen egymásra dolgozva, s közben kizárólag lemezjátszókat és klasszikus E-mu SP1200-as, dobgépként is fungáló samplereket (az oldschool hiphop-producerek jellegzetes alkotótársait) használva rakta össze az új albumot, aminek hallatán nyilvánvaló lesz az afroamerikai zene folytonossága a bluestól a legabsztraktabb hiphopig bezárólag. Élőben két efféle, zenei mintavételezésre és ritmuscsiholásra szolgáló kütyü és három lemezjátszó segítségével teremt varázsos hangulatot – a fent már méltatott vizuális körítéssel. Mindent a szemnek s mindent a fülnek is – de a kéz is játszani fog! Az este csúcsra futtatásában maximálisan segítségére lesz hazai oldalról a már több nemzetközi szinten is figyelemre méltó albummal jelentkező Bootsie és remek kollektívája, a régóta a placcon lévő, szintén respektált alkotó Marcel, valamint az estet lemezeivel záró Suhaid is.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.