Kínai filmnapok

  • 2012. június 29.

Snoblesse

Az öregek otthona szárnyal, a majomkirály felfordulást okoz, a szerelem szemüveget visel – kínai filmek két napon át az Urániában.


Mit mond egy filmről, ha annak kiemelt érdekessége, mint ahogy azt az ajánlók is aláhúzzák, hogy „a benne szereplő idős művészek együttes életkora összesen 3000 év”? A mi jóindulatú olvasatunkban mindez annyit mond csak, hogy a Szárnyaló öregek otthona című filmben számos idős kínai művész játszik. Ez egyrészt jó hír az idős kínai művészeknek, másrészt a közönség sem marad hoppon, hiszen a tehetségkutató versenyen részt vevő nyugdíjasok útja – újfent csak az ajánlók szerint – felejthetetlen vidámsággal, nevetéssel telik. A vidámság persze nem minden: a belső-mongol sztyeppéken, ahol lovakon vágtázó férfiak és ökrös taligát hajtó asszonyok élnek, csak elvétve terem meg. Nos, itt, e vad vidékeken árvák lelnek új otthonra, mint az Ning Cai Anya című filmjéből kiderül. A kínai nyugdíjasok és a sztyeppén cseperedő árvák mellett a magányos menedzserről, a nagy felfordulást okozó majomkirályról és a titokzatos mágusról is megtudhatunk egyet s mást a Kínai filmnapokon, sőt megdőlni látszik egy évezredes bölcsesség is, az összeállítás egyik filmje ugyanis azt bizonygatja, hogy a szerelem (legalábbis Kínában) nem vak.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.