Kínai filmnapok

  • 2012. június 29.

Snoblesse

Az öregek otthona szárnyal, a majomkirály felfordulást okoz, a szerelem szemüveget visel – kínai filmek két napon át az Urániában.


Mit mond egy filmről, ha annak kiemelt érdekessége, mint ahogy azt az ajánlók is aláhúzzák, hogy „a benne szereplő idős művészek együttes életkora összesen 3000 év”? A mi jóindulatú olvasatunkban mindez annyit mond csak, hogy a Szárnyaló öregek otthona című filmben számos idős kínai művész játszik. Ez egyrészt jó hír az idős kínai művészeknek, másrészt a közönség sem marad hoppon, hiszen a tehetségkutató versenyen részt vevő nyugdíjasok útja – újfent csak az ajánlók szerint – felejthetetlen vidámsággal, nevetéssel telik. A vidámság persze nem minden: a belső-mongol sztyeppéken, ahol lovakon vágtázó férfiak és ökrös taligát hajtó asszonyok élnek, csak elvétve terem meg. Nos, itt, e vad vidékeken árvák lelnek új otthonra, mint az Ning Cai Anya című filmjéből kiderül. A kínai nyugdíjasok és a sztyeppén cseperedő árvák mellett a magányos menedzserről, a nagy felfordulást okozó majomkirályról és a titokzatos mágusról is megtudhatunk egyet s mást a Kínai filmnapokon, sőt megdőlni látszik egy évezredes bölcsesség is, az összeállítás egyik filmje ugyanis azt bizonygatja, hogy a szerelem (legalábbis Kínában) nem vak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.