"Intenzív, vagány, kétségbeesett" - Kovács Dániel színész, rendező

  • rés a présen
  • 2013. november 21.

Snoblesse

Új epizóddal jelentkezik a Művház - a rögtönzött sorozat kitalálójával beszélgettünk.

rés a présen: Mikor és hogyan vetődött fel a Művház című sitcom ötlete, amelyet október 25-én mutattatok be a Jurányiban?

Kovács Dániel: Két évadon át csináltuk a Katonában a Gondnokság című színházi sorozatot Dömötör András rendezőtársammal. Mikor idén tavasszal - tizenöt epizód után - vége lett, úgy éreztük, mindenképp dolgozni akarunk még ebben a félig-meddig magunk által teremtett műfajban. Elkezdett formálódni egy új, művházban játszódó misztikus szociothriller-sorozat ötlete, aminek a témája - a havi aktuális, ironikus közéleti reflexiók mellett - kultúránk, identitásunk helyzete.

false

rap: Kikkel valósítod meg az új műsort?

KD: A Szakkör formálódó stábjába tartozik András mellett többek közt Kálmán Eszter látványtervező és Laboda Kornél, nálunk író-dramaturg funkcióban. A főbb szerepekben pedig Tamási Zoltán, Szamosi Zsófi, Vajda Milán, Stefanovics Angéla, Schruff Milán, Mészáros Piroska, Szilágyi Csenge, Makranczi Zalán lesz látható. És később még sokan mások!

Egy epizód három-négy próba alatt készül el egy alig pár oldalas szinopszis alapján. A többit mind ott helyben kell összerakni a színészekkel együtt: ez nagyon felszabadító, ugyanakkor idegtépően feszített munkatempót igényel. Pár nap alatt szinte a semmiből jön létre egy előadás - "rögtönzünk".

rap: Hol, mikor lesz látható a Művház?

KD: Havonta egy epizódot készítünk, ezt egy este kétszer játsszuk, héttől és kilenctől. Legközelebb (a 2. epizódot) november 28-án. Az előadásokról felvétel készül, és feltesszük a YouTube-ra, hogy bárki követhesse az eseményeket.

rap: A többi munkád milyen gyakran és hol látható?

KD: A Katona Kamrájában megy elég gyakran a Virágos Magyarország című új magyar operett, ezenkívül szeretettel várok mindenkit a Woyzeck-rendezésemre a Tri-Bühne színházba, Stuttgartba.

rap: Melyik munkádat szeretted a legjobban?

KD: Mindegyik a gyerekem, nehéz választani... De például még az egyetemen csináltam egy részt a Platonovból. Ki akartam próbálni, működik-e Csehov darabja úgy, ahogy én olvasom: intenzív, vagány, szarkasztikus, kétségbeesett bohózatként. Azt hiszem, körülbelül sikerült. Fontos nekem Az élet álom is, ami a Kamrában ment, a legnagyobb szakmai trip pedig a Gondnokság volt; létrehoztunk és két éven át működtettünk egy saját világot, kicsit fellengzősen amolyan kortárs magyar szuperhőseposzt. Talán elmond valamit arról, hogy mennyire benne éltünk, hogy az egyik főszereplőnk most született kisfiát a saját szerepnevéről akarta elnevezni.

rap: A Művház után milyen terveid vannak rövid és hosszú távon?

KD: Tavasszal csinálok egy dokumentum-színházi előadást Kultúr címmel, szintén a művelődési házakról, és tágabb értelemben a magyar kultúra helyzetéről. Ez a Művház párja lesz. Érdekel ez a diptichonforma, egy témát két nagyon eltérő színházi formában körüljárni. Befejezem a doktori iskolát, részt veszek az egyetemen egy színészosztály képzésében is. Hosszabb távon szeretnénk Dömötör Andrással a Szakkör tevékenységét kiszélesíteni, és állandó csapattal, folyamatosan működni. Úgy néz ki, operaénekes-hallgatóknak is fogok egy rövid operát rendezni, és Stuttgartban is dolgozom majd jövőre.

rap: Ki az a színész, akit szívesen rendeznél, de még nem volt hozzá szerencséd?

KD: Rengetegen vannak! Remélem, sokakkal fogok találkozni a Művház készítése során, ami ideális lehetőség ebből a szempontból: nem titkolt szándékunk, hogy friss tehetségeket vagy épp nagyszerű, ám elfoglalt színészeket hívjunk meg, akár csak egy epizód vagy villanás erejéig. Tegnap például Lázár Katival forgattunk egy videobetétet, ma Mucsi Zoltánnal...

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.