Kutatók Éjszakája, 2012

  • 2012. szeptember 20.

Snoblesse

Űrrakéta-készítéstől a mongol nyelvi gyorstalpalóig: kutatók ne kíméljenek!


A kutató is csak ember, s ha bárki is kételkedett volna ebben, az sok minden más mellett erről is megbizonyosodhat a Kutatók Éjszakáján, amikor is országszerte megnyílnak a laborajtók, és a laikusok is megismerkedhetnek azzal, mit is csinálnak ezek az olykor rejtélyesnek tűnő, fehér köpenyes alakok. Az űrrakéta-készítés és -kilövés éppúgy része a programnak, mint a naprendszer kicsinyített másának megalkotása, egy másik pódiumon pedig az is megtudható, van-e korhatár a szerelemben és a szexben? És akkor még nem is szóltunk a droidfociról, az interaktív vulkánobszervatórium-szerepjátékról, az arcrekonstrukciós műhelyről, a mongol nyelvi gyorstalpalóról, a paleofuturisztikáról, a dinoszauruszcsont-fogdosásról, ám mindezek csak töredékét képezik a számtalan programnak, melyet a Kutatók Éjszakája kínál ezen a napon szerte az országban. A részletes program itt található.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.