Squat Wars Ep. 2: Budapest Strikes Back

  • 2012. szeptember 19.

Snoblesse

Prága után Budapest lakatlan tereiről és a beléjük költözött civil közösségekről szól a Lakatlan című előadás-sorozat a MÜSZI-n.


A KÉK – Kortárs Építészeti Központ Lakatlan című előadás-sorozatának középpontjában az üres terek állnak, azok a már és még nem használt nagyvárosi épületek, ahová a civil, közösségteremtő akarat – hol engedéllyel, hol a squat-nagykönyvben foglaltak szerint – új életet hozott létre. Múlt alkalommal a prágai helyzet volt terítéken, ezúttal a budapesti: Landwehr Klára, a Királyutca-Dizájnutca Klaszter vezetője számol be az üres ingatlanok ideiglenes hasznosításáról. Egy ilyenről, a hajdani zsidó kaszinó romjain kivirult civil közösségről lapunk munkatársa is tudósított, amikor részt vett a zsidó negyed bejárásán: „Az egykori zsidó kaszinó helyén, vagyis a Nyár utca 29.-ben működő közösségi térbe még csak hálni sem jár a kapitalizmus. A fűtetlen, de a piacgazdaságtól jól szigetelt tér festői vidék, s nemcsak azért, mert a foglalt házak majd minden hangulati és ideológiai kelléke fellelhető a félhomályban, de azért is, mert az 1924-ben kaszinóként és vendéglőként nyitott (utóbb üzemi célokat is szolgáló) földszintet és első emeletet egy ifjú festőművész kapta kölcsön »közösségteremtés céljából« az ingatlan tulajdonosától.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.